Thursday, December 24, 2009

TA, Friendship and Trust

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

hari ini aku banyak buat urusan dari pagi sampai la ptg...rasa puas sangat walaupun letih.. sbb aku suka kerja aku, walaupun penat aku tetap buat kerja yang telah org amanahkan... setelah sekian lama duk email, sms dan call akhirnya hari ini aku jumpa dengan client aku... dia duk di Kedah nun jauhhhh... mengembara beratus km utk datang kL utk settlekan beberapa urusan di pejabat lawyer... sblm ni, aku ada buat urusan rumah dia di PJ dan sekarang urusan rumahnya di Seri Kembangan plak... kali ini, dia datang untuk sign S&P... sebelum ini, semua urusan tengok rumah, booking rumah, loan dan juga lawyer aku uruskan... aku tgk rumah then aku email kat dia gambar rumah tersebut... aku ceritakan ttg rumah tu mcm mana, kondisi dan juga future kawasan tersebut... semua duit utk booking dan juga bayaran 10%, client aku transfer ke dalam akaun company aku... dan hari ini aku dapat bersembang dan juga bersua muka dengan empunya diri... aku nk ucapkan terima kasih banyak2 kepada En Am+Ri sbb percayakan aku... banyak jugak dia bank in utk bayaran booking rumah tu dan alhamdulillah aku dah sampaikan duit tersebut kepada org yang berhak... semua hitam putih berkenaan duit tersebut aku terangkan kepada dia... sekali lagi terima kasih aku ucapkan kerana percayakan aku.... aku bukan sahaja menjalankan urusan niaga, tapi kita juga adalah seorg rakan dan juga kawan... inilah friendship... jgn kita putuskan persahabatan ini di sini... kita teruskan untuk menjadi kawan, membuat network menjadi sekawan dan lama2 ia menjadi satu komuniti yang besar.... aku harap ia bergerak perlahan2 ke arah itu...insyaAllah.... aku just coretkan apa yang dah berlaku... ye la di kL ni mcm2 boleh berlaku... so, kalau tak percaya pada sapa2, jgn ambik risiko... aku faham, bukan senang nak cari duit...aku pun mcm tu, bukan senang nak jaga amanah org... takuttt aku...huhuhu...

best betul aku ke pejabat lawyer hari ini...hahahahhaa..... hanya keluarga lawyer tu je yg tahu... hahahahha.... gelak sakan aku ke sana hari ini... tp korang mmg hepening... lepas tu dalam kul 10.30 aku gerak balik ke sg besi utk park keta... kul 12 aku ada appointment kat klcc... my client ke puduraya utk beli tiket balik kedah terus... bukan apa, dia terlupa esok cuti so takut la tiket habis... so kitaorg naik LRT, dia ke plaza rakyat dan aku terus ke masjid jamek tukar ke putra untuk ke klcc.... lama benar rasanya tak pegi klcc....ada dekat 2 tahun kot.... hahaha... lalu kat depan je selalu la sbb gi auction tancorp dan megan avenue... tengok butik2 di sana, mmg aku rasa tak layak la aku nk masuk butik seperti Dunhill, Feragamo, Loius Vuiton dan sebagainya... tinggi sangat tahap org masuk dalam tu... mesti poket tebal giler kan.... so bg aku yg nipis bak kulit bawang ni, rasa layak nak window shoping je la.... cuci2 mata boleh la...hehehe.... then sampai la aku di fast food di ramlee mall... so kitaorg jumpa di salah satu fast food di sini... dia ni kawan sepejabat dengan client aku... client aku tu menang rumah di bangi... so kitaorg bersembang la pasal rumah di kajang...aku beri pendapat aku dengan transparent... aku dah pegi tengok hartanah tersebut.. aku cite perkembangan dan pengalaman aku...so dia pun bg pendapat dia....future kat situ, status rumah tu dan beberapa perkara yang lain... lama jugak la bersembang...then sbb aku tak leh lama sbb dah buat janji di Putrajaya kul 2 ptg... so dalam kul 1 aku minta diri... kira ngam2 la nak sampai di putrajaya kul 2 tu.... jadi F1 driver la jap.... jgn ada polis sudahhh.... iklan : UTAMAKAN KESELAMATAN KETIKA MEMANDU....hehehe... siap je di putrajaya aku ke pejabat pos untuk pos TA- tenancy agreement ke pantai timur...

TA ini adalah untuk client aku di pantai timur... best keje dia ni... sekejap di laut, sekejap di darat... rumah ni condo di puchong.... aku dah pegi rumah dia ni... mmg cun dan security mmg ketat... aku nak masuk hari pun kena check... adehhh... so service untuk buat TA aku juga ada... hehe... pomot sikit... aku buat dan aku email kat dia.. kalau ada pertambahan lagi syarat aku akan masukkan dalam TA tersebut.... dan kalau berpuas hati aku akan print... lepas semua sign dalam TA ini, aku akan ke LHDN untuk buat stamping.... stamping kat LHDN ni bukan RM10!!!... ada kira2 nyer ok....kira2 nya aku letak di sini....


[jumlah sewa x 12 ] - 2400
---------------------------
250


2400 itu adalah pelepasan yang LHDN bagi dan 250 tu aku pun tahu la.... korang kena tanya LHDN k... mcm contoh kalau sewa tu 500...so 500x12-2400/250 = 14.40... so stamping ialah RM14.40.. kalau ada sen, ia akan di bundarkan.... ini untuk original, untuk nak buat duplicate plak, kena tambah RM10... so dapatlah yang duplicate.... kenapa nk stamping ???? mesti ada sbb kan... korang kena cari pro and kon stamping ni k.... so aku sempat la pos laju menda ni hari ni ke pantai timur... mungkin tak sabtu atau isnin sampai la.... tp mamat ni tak der, duk laut... tak per, asal dokuman tu selamat sbb ada insurans.... sokonglah POS MALAYSIA...iklan lagiiiii daaa.....

then hari ini tempat terakhir aku ke bangi... selesaikan permintaan serius buyer untuk nak salinan s&p bagi rumah di Balakong... so aku balik ofis utk faxkan benda tu kepada dia.... habis semua tu dah dekat kul 5... puas aku dapat jalankan kerja aku hari ini walaupun banyak gi sana sini... hehehe... sbb minat, penat ilang mcm tu je... so balik rumah dah mcm apa ntah... terbaringgg.... ni pun dah lepas baring dan lega sikit, aku bangun untuk menaip coretan bagi blog aku yang tak seberapa ini.... insyaAllah, awal tahun ni aku nk tukar ke templete yang lebih ceria tapi kekalkan warna ni kot.... dah ada dah yang baru, tapi tunggu masa nk tukar...so alang2 tunggu je la tahun baru...moga2 dengan templete baru, semangat baru, rupa baru, azam baru dan semua jadi baruuuu... kira fresh la kan.... mcm kita jugak, bangun je tido mesti rasa fresh sbb badan dah berehat panjang dan tenaga pun dah banyak terkumpul so kalau nak buat apa2 pun mesti semangat kan.... beginilah saling bersangkutan kehidupan ini... okeh..ingt lelong, jom2lelong....


FARHAN
019.362 3578


-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

6 comments:

palie said...

farhan...hg buat service cam satu solution ka?

Jom2Lelong said...

re palie : tq for comment... aku buat service biasa2 je... dah lama dah, tp sekarang baru nak publish.. hehe...

sourplum said...

service buat TA..
ni da ckup bgus ni
ko charge cmne eh?

Jom2Lelong said...

re sourplum : boleh la email aku utk keterangan lanjut..

Rohaniah Noor said...

selain mati stem kat LHDN, boleh gak buat kat pejabat loyar..

Jom2Lelong said...

re rohaniah noor : pejabat loyar tak buat stamping setahu saya.. mereka cuma buat draft perjanjian... dan stamping tetap di LHDN.. stamping juga terbahagi 2 : i - nominal ii-official kiraan LHDN....