Wednesday, December 16, 2009

Salam Maal Hijrah 1431

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,




alhamdulillah, kita sedar tak sedar sudah berada di penghujung tahun hijrah... dah nak masuk bulan baru dan tahun baru dah, Muharram 1431 H.. sekejap je rasa tahun ini berlalu... dan ini mungkin entry terakhir untuk tahun Hijrah ini....tahun Hijrah akan berlalu, tahun Masihi pun akan berlalu jugak tidak lama lagi... tapi satu masa nanti, tahun Hijrah akan mengatasi tahun Masihi kerana tahun Hijrah lebih pendek dari tahun Masihi....mungkin ada yang kesempatan tahun ni yang banyak kita lakukan dan banyak juga kita tak bersempatan... mungkin ada di antara kita yang mendapat banyak kegembiraan dalam tahun ini berbanding mungkin ada insan berkesedihan dalam mengharungi tahun ini... mungkin ada juga yang melalui saat2 yang teristimewa tahun ni malah mungkin juga ada yang mengharungi tahun ini dengan keadaan yang tidak di sangka2... mungkin juga tahun ini ada di antara kita sebagai tahun penyeri dalam kehidupan dan mungkin juga ada yang merasakan tahun ini sedikit kegelapan yang berlaku... walaupun banyak kemungkinan yang kita lalui, segala kemungkinan itu kita jadikan satu iktibar dan juga ketentuan Ilahi dalam menguji kita di alam sementara ini... kesabaran, ketenangan kita dalam mengharungi cabaran2 tersebut akan menjadi satu pengalaman yang amat bernilai kepada kita di masa hadapan...

tahun baru ni, sama2 la kita berazam, bulatkan tekad, fokuskan minda kepada apa yang kita akan lakukan di tahun baru... tahun baru ini, sudah pasti akan menjanjikan satu kelainan daripada tahun2 sebelum ini... sebolehnya, tahun baru ini, lebih baik dari tahun sebelumnya... bercita2 lah kita untuk sama2 kita menikmati tahun yang kita akan menjanjikan suatu perubahan dalam hidup mahupun dalam pencapaian kerjaya... kita mesti berazam dan terus berusaha... kita boleh tgk org lain berjaya, kita boleh tgk syarikat lain berjaya, tapi kita tak nak tgk ke kita sendiri yang berjaya ? jgn kita berikan pelbagai alasan mengapa org lain berjaya walhal kita tidak... semua org di anugerahkan oleh Tuhan akal fikiran yang sama...cuma yang membezakan adalah cara menggunakannya.... mungkin org berjaya sbb mereka sudah berusaha dan terus berusaha sejak sekian lama then baru berjaya... mungkin mereka ada idea dan terus aplikasikan... aku percaya, kita semua ada idea yang bagus2 tapi tidak tahu untuk memulakan.... dan yang bermain di fikiran mcm mana nk start ekk... kat mana nak dapat modal ekk... sapa nak cari ekk... semua berlegar2 dalam kepala... tapi semua itu mesti ada jawapan yang perlu sama2 kita cari... bertanya pada yang pengalaman..tapi kalau segan, cuba cari dalam internet, insyaAllah mesti ada jawapan...

kadang2 kita ni tak sedar kemampuan kita until ada org yg menggerakkan kita utk sedar... kadang2 kita tak tahu kita ni boleh berenang, until one day kita masuk kolam yg dalam dan kita cuba berenang... mcm itu la hidup kita ni, selagi kita tak cuba dan berusaha, mmg kita rasa gelap je... once kita cuba dan berusaha dan kita berjaya, woww.. kita mmg boleh...
dan dalam hati mesti berkata2 kalau la dari dulu aku tahu... tul tak? bak kata org putih, dont crack under pressure... tapi semua tu kena usaha... walau apa bidang sekali pun, tak der yg datang bergolek kecuali main guli... hehehe... benda lain kena usaha utk dapatkan hasil yg setimpal dan mungkin lebih... kdang2 kita kecewa dan hampa kerana usaha kita tak berbaloi dan juga tak sepadan dengan hasil, jgn kita rasa terkilan... kita kena ingat Tuhan Maha Mengetahui... mungkin suatu hari nanti kita akan dapat lebih dari kita usahakan... yg penting, istiqamah atau berterusan.... jgn buat menda sekerat2... biarlah berterusan.. sebagai contoh, kita ni seorg tukang baiki kasut... setiap hari kita bukak kedai di kaki lima tepi 7-eleven... tiap2 hari kita duk situ... so, org akan nampak... so, org pun dah tahu kalau kasut patah ke bg pompuan, atau tercabut tapak ke bagi laki dah tahu kat mana nak pegi... tu kedai kasut tepi 7-eleven tu... sama jugak kalau buat apa pun, sebarkan dan always katakan yg kita buat menda ini... menda itu... sebar kan... lama2 org akan tahu.....

untuk aku plak, tahun ini banyak benda yang aku pelajari... banyak menda yang aku lakukan dan juga banyak idea yang muncul... aku bersyukur, untuk tahun ini banyak pengalaman yang aku dapat... untuk dalam bidang hartanah pula, banyak menda yang berlaku sama ada dalam perundingan dengan client, perkongsian ilmu dan sebagainya... aku patut berterima kasih kepada semua yang mengikuti blog ini.. banyak komen dan juga email yang beri pendapat mahupun nasihat kepada aku dalam mengembangkan bisnes aku dalam hartanah ini.. aku baru setahun jagung dalam hartanah ini.. banyak menda yang aku patut belajar dari kawan dan juga org yang berpengalaman dalam bidang ni.. walaupun dalam bidang ini banyak persaingan, aku cuba untuk memberikan yang terbaik dalam memberikan service yang terbaik untuk client aku... aku tidak berjanji mesti beri yang terbaik, tapi aku cuba untuk memberi yang terbaik sedaya upaya aku mampu.. untuk tahun hadapan, aku berazam dan bertekad untuk terus berusaha dengan gigih bagi memacu ekonomi diri dan juga keluarga aku bagi mencapai sasaran yang aku tetapkan... aku ingin terus mencuba dan mencuba, sekali gagal bukan bermakna selamanya kita gagal.... sekali kita kalah bukan bermakna akan kalah selamanya, sekali kita rebah, kita boleh bangkit semula...sekali kita tersungkur, kita boleh bangun dan terus bergerak... bergerak maju ke hadapan dan kehadapan... sekali kita berjaya, bukan senang untuk mempertahankannya.. kejayaan juga satu ujian yang perlu disyukuri... jika kita bersyukur, nescaya rezeki Tuhan akan terus berlimpah ruah untuk kita semua... insyaAllah... aku ucapkan selamat menyambut tahun baru hijrah buat semua umat Islam walau di mana berada... sedikit coretan aku ini hanyalan untuk kesedaran aku semata2 yang aku kongsikan dengan pembaca semua... jika tersalah coretan serta tersalah tanggapan, aku ingin memohon maaf kerana aku juga manusia yang alpa dan tidak lekang dari melakukan kesilapan...

untuk yang bukan Islam, aku mengucapkan selamat bercuti hari jumaat ini... aku ingin berterima kasih kerana anda juga menjadi sebahagian daripada pembaca blog aku yang tak seberapa ini... sokongan semua aku amat hargai dan insyaAllah aku akan terus berkecimpung dalam dunia hartanah ini... terima kasih semua... ingt lelong, jom2lelong..okeh...



FARHAN
019.362 3578


-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

No comments: