Saturday, December 5, 2009

Cerita Minggu Ini...

Salam buat pembaca yang budiman,

minggu ini aku namakan minggu 'exhausted'... almost everyday aku balik malam... tido paling awal 12.30pagi... cukup aku rasa letih... tapi tak per, muda2 ni la time kita bekerja dan masih lagi kuat dan bertenaga... so, pengorbanan itu amatlah penting... bak kata Tan Sri Mokhtar ak-Bukary.. tanpa pengorbanan, tiada kejayaan... kalau kita pk, mmg betul pun... kalau kita tak berkorban, mana la kita nak berjaya.. sebagai contoh mudah, kita nak beli makanan yang sedap dan murah, tapi tempat nya jauhh... so, kita kena la berjalan jauh skit bagi mendapatkannya.... tapi, kalau kita tak bekorban, kita akan dapat yang tak sedap dan mahal.... itu just contoh k...

minggu ini aku ke lelongan maybank, meeting real-estate, jumpa lawyer dan urusan rumah sewa serta urusan pembelian rumah lelong kakak aku.... untuk lelongan maybank, rumah di seksyen 7 call-off... tapi masih ramaiiiiiii org kat ng chan mau.... aku pun tak paham la... padahal maybank punya lelongan tu... semua benda tak tanggung pun masih ramai yang ingin membeli hartanah lelong... mungkin salah satu sbb ialah sbb harga rumah lelong ini lagi rendah daripada market value... tak rugi la beli meskipun kena keluarkan cash banyak sikit bagi bayaran tunggakan tersebut... kali ni, my client kurang bernasib baik dalam bidaan maybank... mungkin bukan rezki... aku dah agak dah sbb ramai org... ingt dapat RP, tapi kurang bernasib baik la...

aku ada jumpa lawyer untuk bukak file baru bagi new client aku... bukan apa, cepat la sikit proses... lagi pun time diberi hanyalah 90hari je... so kena la cepat sikit... lama jugak la aku sembang dengan ram reza lawyer ni.. aku update pasal RPGT yang akan di kuatkuasakan 1 jan 2010 ni... byk jugak la aku update dgn lawyer... then aku pun terpaksa ke putrajaya plak.. sbb dah buat appointment.. lepas aku jumpa en fendy di putrajaya, aku pun ke seri kembangan plak... tetiba owner ni nak jumpa utk nak jual rumah dia... janji esok, tp sbb esok nyer dia ada keje di johor, so terpaksa awal kan... so lepas berbincang serba sedikit dan juga penerangan ttg proses subsale aku balik rumah... penat nyer rasa.... sampai rumah, lepas makan aku cabut plak ke shah alam..tgk rumah kakak aku nak beli... not bad... tepi jalan utama... wahh... dah la murah gilerr... jeles aku... sure ke dapat RP?? kita tgk nanti... kalau dapat RP, aku akan hebahkan kat sini beserta dgn buktiii... tapi kalau tak dapat, senyap je la... lepas aku selidik rumah ni, aku pun balik rumah... aku tak laratttttt....

hari khamis aku ada 2 appointment di kL... pagi2 lagi aku kuar... first aku jumpa doktor di HUKM then lepas je tuh aku ke jalan conlay... kat sini aku jumpa penyewa rumah utk sign kontrak dan juga bagi duit sewa.. tapi kali ni je.. lepas ni dia bank in dalam akaun... takkan setiap bulan nak gi kutip... tak larat weh... just bank in nanti aku check dalam akaun... alhamdulillah tenant ni tak banyak kerenah... so syukur la... harap2 ini berkekalan sampai habis kontrak, insyaALLAH....

aku suka korang imbas time sekolah dulu.. sbb time belaja la time paling best... hehehe..korang ingt tak dulu time PMR, SPM, STPM kita buat score tampal kat dinding... target 8A... tulis besar2 dalam kertas A4 then tampal kat tempat study... korang ingt tak... ala, mesti ingt nie.. dalam kotak pensil pun tulis jugak, SPM - Pangkat 1... mcm2 cara nak dapat yang terbaik kita tulis... kat dalam buku tulis, Sejarah - 1A... dalam buku Math plak - Math - 1A... ada yang letak kat atas meja... tulis besar2 target... kat sekolah plak, pihak sekolah tulis target besar2 kat pintu masuk sekolah.. everyday kita tengok.. mesti kita ingt kan.... tapiiiii sekarang ada tak kita buat? tulis impian kita then tampal kat depan cubicle tempat kita keja, tampal kat dalam umah... ada tak? mungkin ada, tapi kurang kot... sbb apa, mungkin sbb kita malu, segan nk tampal... sebagai contoh, impian nak beli kereta BMW... mesti kawan2, family kita gelakkan kita... kata2 ejekan mesti akan sampai kat telinga kan... suara2 sumbang akan mengata kita ni mat jenin... bukan setakat tu, sindiran demi sindiran akan terima tak mengira tempat... betul tak? tapiiii, apa kesan pada diri kita untuk semua tu? mesti kita akan rasa tercabar... dalam sudut hati berkata, tak per, nanti aku buktikan... dalam fikiran terus berpusing berfikir, mcm mana nak dapatkan benda nie... sebenarnya kalau kita tampal atau coretkan impian kita, itu hanyalah sekeping kertas... kertas yang ada abjad2 yang tertulis impian kita.... tapi, sejauh mana kata2 itu memberi kita kesedaran, beri kita kesan... sejauh mana usaha kita kepada impian itu.... sebenarnya, apabila hari2 kita tengok, minda bawah sedar kita akan bekerja... secara logiknya, kalau kita makan gaji, gaji 2k sebulan mampu ke kita beli BMW? so, minda bawah sedar kita bekerja... maka ada la tindakan yang di luar jangka... otak kita mula berfikir... berfikir utk mencari idea ke arah impian kita... mungkin kita akan membuat kerja lebih utk tambahkan pendapatan... so, tercetus la idea2 lain jugak utk capai impian kita... benda ni adalah salah satu cara utk motivasikan diri kita... biarlah apa org nak kata, tak salah kalau kita diamkan diri... tapi di sudut hati, kita bersabar dan sikit demi sedikit kita berusaha utk capai impian kita.. insyaALLAH, kalau kita berusaha, akan ada jalan kejayaan kepada kita...

aku just nak share kisah my colleague... setiap bulan, mesti dia akan cakap pada org lain satu benda... 'aku mesti dapat 1juta sales bulan ni'.... setiap bulan dia cakap... bukan setakat cakap, dia tulis di kertas dan tampal di tempat keje, kat rumah... rakan2 selalu cakap, boleh ke? then, 2 bulan lepas dia dapat 1juta.. dan bulan berikutnya 1.1juta... wowww.... org yang mempertikaikan kebolehan dia, mmg terkejut dan teruja... dia mmg bekerja keras utk dapatkannya... dan dia dpat... aku berbangga dengan dia.. walaupun income dia dah 5 angka sebulan, dia tetap humble dan beri kata2 semangat kat rakan2 lain... dia cakap, kertas tu yang beri dia perangsang... dia bukan hanya tak mahu di gelar mat jenin, malah dia nak buktikan yang tiada apa mustahil kalau kita berusaha dan jgn putus asa... share segala impian kita dgn family kita, suami kita, isteri kita, anak2 kita.. mungkin dengan doa diorg jugak buat kita dapat capai impian kita... kawan aku tu, mmg dia share dgn family dia... malah, dorongan dari suami, isteri buat kita lagi rajin untuk berusaha... tul tak? at least, kalau berjaya nanti family kita jugak yang akan dapat ganjaran kesenangan...so, sama2 kita share impian kita dgn family kita.. semoga suatu hari nanti, segala apa kita impikan jadi kenyataan....aminnnn.....ingt lelong, jom2lelong...okeh...



- lelongan Maybank di Ng Chan Mau





p/s : jom2jual updated... vista pinggiran to sale...


FARHAN
019.362 3578


-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

2 comments:

en_me said...

bznyerrr.. ehehe

btw, ng chan mau building katner teww bro?

Jom2Lelong said...

re en_me : dekat jalan yap kwan seng.. bangunan megan avenue sebelah bangunan AmBank..