Saturday, July 4, 2009

CCRIS & Last Day @ SAPURA

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

Alhamdulillah, 1 2 minggu ni aku bizi dengan 2 3 kes sub-sales dan juga beberapa kes lelong untuk client aku. Ada juga kes di luar jangka yang berlaku. Hari ini aku nak focuskan kepada CCRIS - Central Credit Reference Information System Bank Negara. Kalau korang tengok Bijak Wang hari tu, ada memaparkan pasal CCRIS ni. Korang mesti dah familiar dengan CCRIS ni kan, aku just nk review untuk ingatan kita bersama. Dalam CCRIS ni, segala pinjaman, kad kredit dan juga urusan hutang dengan bank ada dalam CCRIS ini. Dalam CCRIS ini juga ada application yang pending. Application pending ni maksudnya application yang kita belum diluluskan lagi sebagai contoh loan rumah atau personal loan. Dalam CCRIS ini juga memaparkan bayaran bulanan yang kita lakukan kepada bank yang memberi pinjaman. Kita dapat lihat bayaran yang kita lakukan selama 12 bulan dari masa kita periksa CCRIS tersebut. So, kalau kita nak buat apa2 application, bank akan melihat dahulu kepada CCRIS ini bagi melihat kebolehupayaan kita membayar pinjaman jika diberi kepada kita. Jika kita tak bayar pinjaman, dalam CCRIS ini akan memaparkan berapa bulan kita sangkut pinjaman tersebut. Kalau korang ingin melihat bagaiman CCRIS ini, korang boleh ke KIOSK di bank negara KL untuk print CCRIS korang. Ini memudahkan untuk anda membuat plan bagi membuat pinjaman di masa depan dan dapat lihat baki pinjaman yang masih ada.

Terdapat juga client aku yang ada masalah dengan CCRIS ini.Bila aku check diorg punya CCRIS terdapat 'Special Attention'. Korang tahu kan maksud ni kan. Ni bermaksud ada hutang yang sangkut dan di blacklist dari membuat pinjaman mana2 bank. Seorg client aku ni, dia ceritakan dia ni jadi penjamin kepada adik iparnya membeli kereta dan kereta tersebut telah di tarik malah telah dilelong. Aduh..mmg sakit...Jadi penjamin mmg inilah risiko yang kene hadapi. So, ini more on trust. Aku tahu, tak nak jadi penjamin, dia adik aku, dia ipar aku lah, dia abang aku lah...kalau tak jadi, mesti cakap tak nak tolong sedara la,kedekut lah...tp bila kita jadi blacklist, sapa nak jawab? aku pun penin kadang2... uhhuuh. Satu lagi client aku ni, interest loan rumah ada sangkut. Mengikut ceritanya, ini salah bank. Tapi dia usahakan untuk clearkan interest tersebut dengan kuarkan wang dari EPF. Kedua2 kes ni tidak boleh buat loan di bank hingga 'Special Attention' di CCRIS tersebut di clearkan. So, diorng kene bayar hutang tersebut kat bank barulah bank tersebut forwardkan kejelasan hutang itu ke bank negara untuk di clearkan dalam CCRIS....ayat aku nk mcm buku dahhhh.....hahahaha.... Tempoh masa untuk di clearkan kat CCRIS ni selalunya 6 bulan, ada juga cakap 2 3 bulan dan aku tak pasti. tapi kalau lepas bayar kat bank dan terus nak buat pinjaman, minta surat 'Release Letter' di bank tersebut dan kepilkan surat tersebut di permohonan pinjaman yang ingin dilakukan. So tak payah tunggu clear di CCRIS. tapi aku takut tersekat kat CTOS pulak... sbb CTOS ni bukan update kalau yang kene blacklist. So, call CTOS dulu tanya sama ada nama kita ni ada dalam senarai blacklist atau tidak. Jangan cakap kita ni blacklist kat diorg, tak pasal2 nama kita masuk dalam database CTOS. bukan senang nak clearkan. korang boleh baca mana2 forum yg bincangkan hal ni. ramai yg tak blacklist jadi mangsa CTOS tetiba jadi blacklist. huuhuhuhu....

Smlm last day keje kat SAPURA @ PCN dan lepas ni boleh la more concentrate on property. By day way, aku nk ucapkan byk2 time kasih pada engineer kat 2G yg byk ajar aku sepanjang aku keje di sana. Mr Aw,Farid,Suhaidi,Amir,Adi dan Hud korang mmg best.. 'gua' rasa sedih sbb minggu depan 'gua' tak makan lagi di MOF....huhuhuhu... tp kalau gua ada masa,gua melawat korang okeh... bahasa rasmi kat 2G - 'gua' dan 'bro'.....hehehehe.... tp aku mmg sedih..duk sana mcm2 aku belajar selain dari keje...teamwork+life+byk lagi yg hanya aku boleh tafsirkan....tq guys..

oklah,tangan dah lenguh...kalau ada apa2 masalah tentang property, boleh email aku untuk sama2 kita selesaikan...sbb aku pun sama2 belajar mcm korang...insyaALLAH, mesti ada jalan penyelesaian...okeh..

enjoyyyyyyy.........


FARHAN

019.362 3578
jom2lelong@yahoo.com.my
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

2 comments:

M.Afiq said...

selamat menempuh kehidupan baru di kampus..

aku ucapkan selamat berkanalan dgn my PA...DR. MO...

Jom2Lelong said...

aku dah kene dah dgn MO ari tu... huhuhu...