Friday, November 13, 2009

I'm Back.... horeyyy...

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman dan setia membaca blog ini,

where have u been farhan ?? hahaha... dah 18hari aku tak menaip... aku amat merindui sangat2 untuk menaip.. memberi info tentang rumah, kes2 yang aku handle.. tapi selama 18hari ini aku hanyalah buat kerja2 yang tertangguh seperti apa yang aku dah janji dan aku tunaikan, proses lawyer client aku, proses penjualan rumah aku dan sebagainya... aku tidak hadiri lelong selama tempoh ini... aku actually ada je kat kL nie.. tak kemana pun...

dalam 18 hari ni, banyak betul benda yang berlaku... meh aku citer satu persatu... panjang la skit entry
kali nie.. aku sempat siapkan rumah seorg client di cheras.. mmg penat skit aku buat rumah Segaria mrP sbb aku terpaksa buat sorang, sorg lagi ada hal yang tak dapat nak elakkan dan mrP nak aku siapkan cepat.. so aku pun terpaksalah buat kerja dengan bersungguh2...hahaha... rumah ni mmg tak penah ada org duduk.. so habuk tu mmg bnyak la sikit.. semua di cuci dengan baik, kecuali bilik air.. aku penin sbb bilik air tersumbat... mcm mana nk buat... aku try la cucuk, tak jalan... last sekali aku pakai je tangan aku.. masuk tangan aku dalam lubang tu, ambik apa yg ada dalam lubang tu... siap ada batu bata lagi... dannnnn yang buat tersumbat ialah sponge... aduhhh... padan la tersumbat... tapi dah adat bersihkan rumah, so kene selesaikan jugak apa yang ada... kemudian aku pasangkan tikar getah... so ngam2 je untuk sebijik rumah... alhamdulillah rumah tersebut sudah siap cuma menunggu penyewa masuk... so, masih lagi terbuka sapa2 nk sewa flat di belakang leisure mall... Segaria Flat... sapa bayar deposit dulu, dia la jadi penyewa...

aku juga telah pecah rumah client aku... rumah medium cost berharga kurang 50k... berbaloi.. dengan future LRT station di tepi kawasan tersebut... so, the price that house will increase... very good investment mrN.. so nanti apa2 berkenaan dengan LO dan sign loan aku akan alert ko... sabar yea... relax...hehehe... tambah2 plak lawyer tu ialah bekas lawyer kat tempat ko kan... hahahha... ko mintak la diskaun.. ekekeke...

aku hadapi benda yang baru dalam hidup aku 18hari ni... ada satu kes yang aku tak sangka terjadi pada client aku.. ini bukan pembelian rumah lelong, tp pembelian rumah subsale.. aku juga seorg negotiator.. so aku bg advise pada client yang minta pada aku... so aku cuba yang termampu.. client aku sorg ni berasal dan berada di Kedah... rumah yang ingin di beli adalah sebuah rumah LOW COST di petaling jaya.. client aku bg 10% untuk aku bayar deposit.. tapi, aku bayar 2% je kat owner tu just for earnet deposit... tapi sebelum aku bayar, aku tanya owner tu, rumah ni ada sekatan tak? dengan konfiden cakap tak ada... aku pun ok la kan... just go on la dengan pembelian rumah ni... aku suggest owner ni suh pakai satu lawyer yang sama.. buat apa nak susah2 bayar lawyer... aku pun tak paham la... yang aku rasa keciwa tu sbb si vendor ni dah masuk pun pejabat lawyer aku tuh then siap cakp setuju nak pakai satu lawyer... sekali, lawyer aku cakap dia ada appoint lawyer lain... aduhhhh...tak per, bukan client aku yang kene bayar, dia yg kene bayar pada lawyer tu... so sekali vendor ni ke oberC la plak.. 3 minggu plak tu... lawyer dia plak LEMBAB... sorry to say.. 2 minggu tak balas draf snp lawyer aku... teruk betul... lepas tu beralasan sakit la, apa la... mcm2... ok lagi, aku msg vendor yang ada kat US time tu pasal menda nie.. melenting jgak la.. hahaha.. balik sini baru dia percaya apa yang berlaku... sebelum tu aku dah buat loan application untuk client aku nie.. dah siap kuar LO lagi, cuma aku tak bagi sign lagi sbb snp tak siap lagi... tetiba, kuar confirmation dari developer yang menyatakan rumah ni ada sekatan... ada restriction dari SUK... gaji household kene bawah 2500 dan syarat kedua tak penah miliki rumah... tengokkkk... ada plak sekatan... aku pun bincang dengan lawyer, so cancel pembelian rumah ni... worst to worst action terpaksa ambik... then aku bgtau vendor... dia plak tak puas hati aku nak cancel mcm tu... habis tu dah syarat tak lepas... aku minta dia pulangkan balik 2% yang telah dia ambik... siap msg aku lagi kalau nak duit ni kenalah sign snp then kalau betul gagal dpt consent dari SUK baru dia pulangkan duit tu... arggghhh, giler ke apa... time tu dah berapa lawyer kena bayar...at least 50% from bill... aku cakap ini bukan salah pihak aku, salah dia... last sekali dia mengalah then dia cakap biar lawyer uruskan... aku bg lagi dalam msg, aku cakap kan aku dah advise suh pakai lawyer sama, yang u pandai2 nak appoint lawyer sapa suruh.. skrang tanggung la bill tu... hahahha... moral of story :

- bila nama low-cost, plzz check with developer confirmation about that prop... kalau tak der dlm snp tulis, semak dengan developer...kalau2 ada sekatan..pembelian lelong n subsale the condition is diffrent

- kalau boleh guna lawyer yg sama utk mudahkan proses sbb lawyer akan bg details bill for the payment. lawyer tak der nak tipu sbb korang boleh semak bill tu dgn fee yg termaktub dalam bar counsil

- tp kalau korang byk duit, boleh je appoint lawyer lain..hehehehe....

hari ni je, aku dah terus bekerja... pagi2 lagi dah ada appointment dia balakong... petang plak ada jumpa tukang rumah utk baiki rumah sewa aku di bangi... sbb selalu je ada kebocoran time hujan.. kesian plak aku pada penyewa sbb diorg baik... tambah plak bini dia tgh pegnent.. kesian beb... tak per, jgn risau wahai penyewa, aku ada kejutan buat korang...hehehe... esok plak ada rumah nk tengok kat PJ.. so far alhamdulillah kerja aku dan aku hrap aku akan sentiasa buat org hepi dgn kerja yg aku buat... aku tidak berjanji untuk mesti lakukan yang terbaik, tp aku cuba untuk buat yang terbaik sedaya upaya aku....

ok lah, untuk hari2 mendatang ni, aku ada benda yang agak bestt.. hidup ini walau kita berdepan dengan apa jua masalah dan cabaran, kesabaran dan ketenangan akan buat kita bersedia untuk hadapi semua tu.. kita tidak boleh lari dari masalah.. kita tak boleh mengelak cabaran yang hadir.. malah kita tak boleh lari dari segala yang akan hadir dalam hidup kita.. walau beribu masalah yang datang, kita kena la hadapi dengan satu persatu... selesaikan one by one kate org putih... sbb kita bukan robot utk selesaikan semua masalah serentak... mmg ia akan memakan masa, tapi itu tidak bermakna kita akan tidak cuba untuk selesaikan masalah... insyaALLAH kalau kita sabar dalam hadapi semua masalah dan cabaran ini, hikmah dari Maha Esa akan datang tanpa kita duga, tanpa kita sedari dan tanpa kita sangka... HikmahNya datang dengan pelbagai cara yang kita tidak jangka akan dapat.. mungkin kesihatan, mungkin keselamatan, mungkin kewangan, mungkin pertolongan, dan segala pelbagai mungkin yang akan hadir... jadi, sabarlah menghadapi masalah dan cabaran.... ingt lelong, jom2lelong..okeh...

p/s : jom2lelong @ Facebook soon.... tungguuu.....


FARHAN

019.362 3578

-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

2 comments:

Anonymous said...

salam...
sepatutnya advisor dah tau awal2 lagi dan semak dengan developer untuk kes2 low cost...
sesetengah tu selepas 5 tahun syarat tu dah tak terpakai dah...
boleh jugak buat slip gaji below rm2500 bukan dorang semak pon...

-tok aji-

Jom2Lelong said...

re -tok aji- :betul cakap tok aji tu.. mungkin ini silap saya sbb terlalu percaya pd cakap vendor tanpa selidiki betul2... pengajaran bg saya..oleh kerana advise dari lawyer, saya pun cancel pembelian ni.. mungkin bukan rezeki dia... tak per, mungkin rezeki dia rumah lain...insyaALLAH