Monday, November 23, 2009

Appointment Kerja + Update Projek Family

Salam buat pembaca yang budiman,

hari sabtu, aku duk rumah.. ada appointment nak tgk rumah... tp lepas raya haji plak... tak per, aku akan make sure lepas raya haji dia ni bg tgk rumah... rumah ni dekat je dgn rumah aku... mlm nanti aku ada appointment di shah alam dan nak ke serdang lepas tu... dalam tghari, bakal penyewa yg nk sewa rumah smlm tu call tanya mcm mana... setelah aku berbincang, boleh la bg harga sewa yg telah di persetujui.. harap2 tak der masalah... dan waktu petang tu mamat ni call lagi nk kunci rumah.. aku cakap mana boleh nak masuk rumah mcm tu... aku tak bersih apa lagi.. dgn ada sedikit defect.. dia cakap tak per, nanti dia betul kan... aku cakap ok.. tp kena jumpa aku dalam kul 11mlm la sbb aku nak ke shah alam.. dia cakap tak per, dia jumpa kat shah alam... aku cakap kalau nak kunci kena bg deposit.. DANNNN... dia cakap tak der masalah.. aku bg amaun, dia cakap ok... alhamdulillah bg pihak aku... kira ni secure sikit... so dalam kul 10 mcm tu dia sampai di shah alam dengan entah berapa kali sesat... kesian plak... so aku terangkan serba sedikit ttg kontrak, cara bayaran dan sebagainya... aku bg resit deposit yg dia bg.. so far, perjalanan utk rumah ni quite sempurna... lepas je appoitment kat shah alam, aku pecut plak ke serdang.. ada hal yg penting jugak utk di bincangkan... sembang2, dalam kul 12.30 baru aku balik rumah...penat nyer.... mmg betul2 aku bekerja...

ahad punya citer plak... kul 9pagi aku ada appoinment utk tgk rumah bangi... aku kene repair sikit.. so kena bawak tukang sbb aku tak berapa pandai nak buat... bila bincang2 dgn tukang, ada masalah sikit sbb rumah tu kena repair dari luar... penat jugak nie... so, aku akan cuba cari penyelesaian... dalam otak aku ni dah ada dah mcm mana nk buat... tp tgk minggu depan mcm mana.. balik je tgk rumah, org bengkel grill yg mula2 aku tempah dalam 5 bulan lepas baru nak pasang grill di rumah aku.. imagine dah 5 bulan baru nak pasang.. nasib la rumah tu air tak masuk lagi... aku ckap nk pasang pegi je la... sbb rumah tu mmg takkunci... lagi pun, tingkap dah kene curi so, boleh je masuk... aku mmg tak leh nak tunggu sbb aku nak ke perak sbb ada kenduri... so, aku pun pecut la ke perak.... FELDA Soeharto ni di ulu selangor... tp kene masuk melalui Behrang... kira sempadan la... lepas je makan, sembang2 jap, aku pecut balik... mmg mengantuk sangat2, then aku sempat terlelap kat RnR sg buloh... tak tahan aku, kalau drive lagi takut benda buruk berlaku... so better rest dulu... jgn berkejar sangat, nanti apa2 pun tak dapat... so sabar dan tenang..insyaALLAH, ada bantuan dari Yang Maha Esa... lepas je rest2, aku pun bertolak ke rumah nk pasang grill tu... aku ingt dah pasang, hampeh je... tak pasang pun lagi... aduh... lembab nyer... aku tanya kenapa tak pasang, sbb dia baru je sampai dari pasang tempat lain... so dia nak pasang window je dulu... aku cakap, kalau pasang window kalau hilang u ganti... then siap nak tinggal semua grill kat situ..aku cakap kalau hilang, u all ganti.. aku tak nak bertanggungjawab.. dah nampak tingkap kene curi nak dia
tinggal semua benda alah tu... aku ckap, call boss u... then, baru la dia angkut balik... aku cakap, grill ni cat balik.. bukan warna putih lagi dah, dah jadi warna kuning... kalau tak, aku tak bayar... hahahaha...customer always rite.. sbb grill ni la aku cari org buat grill utk aku jadi shareholder... so kira aku dah jumpa org tu dan aku dah buat projek grill ni di cheras, puchong dan sebagainya... so kalau sapa2 nak grill lepas raya haji ni, aku akan buat promosi besar-besaran... grill yg kotak2 yg aku ada tunjuk rumah aku buatsblm ni... harga nanti aku akan berikan... yg penting murah dari kedai...hehehe...

isnin punya citer bergerak dari pagi... org tua2 cakap, bangun dan bekerja pagi2 ni murah rezki.. so aku bermula dari pagi lagi bekerja... setelah tgk listing2 utk customer, call updates dan call utk appoinment aku pun terus gerak ke puchong... ni mmg dah janji smlm.. so aku sampai, dia ada meeting, so aku tunggu jap.. then aku sembang2... banyak jugak dia bg aku advise.... kita ni bukan perfect, dan kita bukan boleh buat semua org berpuas hati dengan kita... tambah plak dalam bisness... tgk org cha ya nun alif, kedai sebelah2 pun boleh maju... tak kira la buat bisness yang sama pun... tgk di jalan pasar tu, sebelah2 je niaga electronik, tp boleh je maju... ni kalau org kita, niaga sebelah2 kedai makan, ada la pakai mcm2...tak boleh org lain nak bersaing..... tu yg sebelah2, yg tak nampak secara fizikal pun ada jugak PhD yer... biasa la org kita... tak payah la kita ada perasaan gini, kalau rezeki kita dalam bidang tu, kita akan dapat jugak... so buang jauh jauhhhhhh perasaan gini...kita sebagai generasi yang terbuka minda seharusnya mengubah cara ini.... galakkan bisness, jgn kita jadi monopoli sampai semua org tak leh nak buat... sbb tu, niat kena betul.... betul dalam perbuatan dan seiring dalam niat di hati... aku cakap ni utk diri aku sbb aku pun banyak kelemahan dan kekurangan.... dan aku akan cuba utk ubah bg jadikan yang terbaik utk atasi kelemahan tersebut....mungkin ayat sedikit emo...hahahha

lepas je sembang2 di puchong, aku terus ke taman melawati, menyelesaikan urusan air dan juga tnb rumah di sana... rumah di sini, dah nk masuk tenant, so aku kena prepare all the thing is fine.. jgn plak org masuk letrik kene potong... adoiii, kesian la penyewa... bak kata renesial leong Penyewaku, Permataku...ini tajuk buku.. kalau korang beli buku ni, ia bagus utk dijadikan panduan dan juga pedoman dalam menjalankan pelaburan hartanah... then aku ke jalan pasar plak.. mencari barangan electronik... sambil2 tu, duk jalan2 je la... tgk mcm2 ada jual.. siap ada dentist tepi jalan lagi... adoii, bertauliah ke tak nie... siap ada customer lagi... tgk ikan kat tepi jalan tu... seronok jugak la berjalan situ... aku comparekan barangan rumah mcm suis dgn tempat lain...so far, kat sini mahal sikit berbanding dengan tempat aku survey... aku kene survey, sbb rumah yg aku beli tu kalau masuk air, boleh la nak duduk..tp tgh berfikir lagi utk duduk rumah tu... dan ada option yg lebih baik utk tinggal... nanti la, kalau aku masuk rumah tu, ada la makan2 skit... insyaALLAH...

balik umah, aku reply email mana yg patut.. hari ni jugak partner aku ke salah sebuah agensi di kL utk dengar taklimat utk dapatkan dana bg Projek Family... banyak jugak yg dilaporkan... dan utk sampingan ada sesuatu yg boleh di kaitkan dengan hartanah... yeahhhh.... so lepas ni boleh merancang sesuatu bg hartanah... idea idea n idea... itu yg penting skrang... aku sempat ke MPH di Alamanda utk mencari sedikit buku... dan dalam bercuti hari tu, aku ada tgk bernard chandran dalam tv... katanya, kita hendaklah sentiasa berfikiran positif dan sentiasa pandang ke hadapan... org nak cakap apa pun, nk hina ke, nk keji ke, biarkan diorg... tambah2 skarang ni ada teknologi, so mcm2 kita hadapi... dunia tanpa sempadan...kita teruskan perjalanan... perjalanan ini masih jauh dan akan sentiasa bersaing.... aku ada ambik pic beberapa buku... nk beli semua tak mampu, baca setakat yg dapt je la... sbb kadang2 kita pun ada masa down... ada masa kita very motivated... kalau ada org mengata atau cakap yg bukan2 kat kita, kita akan rasa down.. kita akan rasa tak der semangat... tp dengan baca buku2 begini, ia akan beri kita sedikit kelegaan dalam hadapi situasi begini... so kalau lepas ni, dapat atasi la kalau ada benda yg sama berlaku pada kita...orait.... ingt lelong, jom2lelong...okeh







p/s : jom2lelong akan menawarkan perkhidmatan baru dalam mengembangkan bisness hartanah dalam masa terdekat..insyaALLAH....


FARHAN
019.362 3578

-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..