Monday, June 8, 2009

Sikit-sikit lama-lama jadi GUNUNG !!!!!!!!!!!

Salam buat pembaca yang setia...

Sebelum jari jemari ni menaip dengan lebih laju, aku nk ucapkan ribuan terima kasih dan jutaan penghargaan kepada semua pembaca yang mengikuti blog aku yang tak seberapa nih. Karangan yang aku coretkan untuk aku berkongsi segala pengetahuan dan juga pengalaman yang aku dapat dalam industri ini. Dalam industri ini, kita tak leh lari dari mencari org buat wiring, plumber dan juga tukang rumah. Aku dah pakai beberapa org wiring, plumber dah tukang rumah. Aku bukan tak nak stay pakai sorg je, tapi aku nk org nk aku bayar tu buat kerja dgn ok. Just ok is fine utk aku.

Aku penah ambik budak2 praktikal utk buat wiring satu rumah aku. Aku jumpe budak ni kat Putrajaya. Aku just ambik no tepon then 2 bulan lepas tu aku call utk dapatkan perkhidmatan. Pada hari yg di janjikan, aku bawak la budak2 ni tgk apa yg perlu buat.. tambah itu ini... then budak2 ni decide la nk buat. TAPI barang2 aku beli... so aku fine la.. nk tolong budak2 cari duit part time.. so aku beli la.. aku ingtkan murah la barang2 ni... kabel 1 koil tu rm60.. kalau dah warna merah, hijau n hitam... dah rm180... pergghhh... aku pikir, tak per lah next rumah boleh pakai kalau ada nk tambah wiring... aku dah beli apa semua... hari di janjikan nk buat hari ahad... pagi tu, aku pulak kene menjemput budak2 nih... dah la jemput, lambat plak tu... janji kul 8.30 tp kul 9.15 baru sampai... aduhh.... tension aku... aku boleh sabar lagi... so sampai kat rumah tu, buat la kerja... just tukar MCB, buat satu point plag, alihkan kipas, pasang kipas... aku ingtkan boleh la siap dalam tghari kan... tp tak siap jugak.... nk alihkan kipas punya la lama... aduhh... aku sbb ada kerja lain, aku tinggal kan sbb aku kene ke bengkel besi settlekan pasal grill untuk 2 rumah aku... lepas je aku balik dari bengkel tu, tak siap jugak.... alih2 kul 6.30 baru siap... dalam hati aku mmg menyirap kemarahan...

tp aku tak tunjuk la aku marah... aku just relax... be pro.... then aku hantar la plak balik... aku pun tanya la berapa nih... then dia ni cakap kalau ikut harga semasa rm**** then dia bg diskaun la rm$$$$.. aku tawar, then aku bg rm&&&&.... aku bukan apa, terkilan nk mampuss... aku cuba utk membantu, tp sebaliknya... kita tu dah la praktikal, keje slow... then nk bayaran mcm org dah lama buat keje tu... aku boleh je nk upah org lain, tp sbb nk bantu punya pasal..bg la can kat budak2... tp begini plak jadinya... dah la barang2 aku beli... melampau giler.... bengang aku... biar la minta berpadanan dgn apa yg kita beri... kalau kita ni baru belajar, ambik je untung sikit... ni tidak, terus nk jadi gunung... jadi dulu busu ke, then jadi la bukit... perlahan2 la naik... mmg aku tak nafikan, sesiapa yg ada kemahiran skrang ni boleh cari duit lebih. PERCAYA LAH!!!

Tapi walau apa kita buat sekali pun, jadilah wireman ke, plumber ke, jual rumah ke... aku lihat kita kene jujur dgn apa yg kita buat. kita bukan nk sekali je berurusan.. malah kita nk repeat customer kita. kalau tak jadi regular customer pun, at least kita dapat rekomen dari org yg dah berurusan dengan kita. kita tak nak kalau org cakap, jgn urusan dgn dia tu...dia tu begini begitu... malah kalau mouth to mouth ni lagi la berkesan dan power... sbb org dah ada kepercayaan dari org yg rekomen.. so, kita kene jaga apa yg kita lakukan...mungkin kita bermula dengan perlahan, tp kalau kita stay dgn bersederhana mungkin kita akan laju di masa depan... sapa tahu kan...

'the more we give, the more we get'
- sharing is caring - sama la tu kot... aku jumpe ayat2 ni dalam pembacaan aku... aku rasa betul ayat2 ni. sbb bila kita bantu org, mungkin pengetahuan kita akan bertambah secara kita tak sedar atau mungkin rezki kita dapat secara tak sengaja .. tp kita tak nampak... susah nk percaya kan, tapi PERCAYALAH. okeh...



FARHAN
hp : 019.362 3578
email : jom2lelong@yahoo.com.my
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

No comments: