Thursday, May 7, 2009

Alhamdulillah..................

syukur pada ALLAH s.w.t.... bersyukur kepadaNya kerana memberiku rezki yang tak terjangka dalam seminggu dua ni... alhamdulillah... anak sulung jom2lelong telah berhasil...hehehe.. aku bukan apa, suka giler rasa.... aku dah dapat jual sebuah rumah aku sendiri... bukan senang oooo...ehhehehe... ni titik peluh aku yg amat berpeluh giler nak buat.... untung boleh la tahan... mmg untung... kalau sapa2 nk masuk industri hartanah ni jgn pk 2 kali, terus je usaha anda... mmg kita tak kan nampak hasil dalam sehari dua sbb hartanah ni bukan satu pelaburan cair mcm duit.... tetapi dalam 3 4 bulan kita akan dapat hasil... untuk yang buat investment, dalam masa sebulan pun dah nampak...hehehe... sekali dapat hasil, perghhh bukan kepalang la hasilnyer.... mmg gaji setahun terus.... sapa la tak nak kan... aku mmg la tersangat nak... rumah yg aku jual tu mmg kene jual bulan lepas... bukan apa, dalam planning aku, aku kene jual bulan lepas sbb nk rollong duit dalam masa 5 6 bulan lagi... subsale mmg ambik masa lama skit... so target dalam akhir tahun nak sambar lagi 1 atau 2 bijik rumah... aku ni mmg keje last minit... tp aku bukan saje2 nk buat mcm tu... aku actually bzzz dgn 'keje' aku... akhir bulan lepas ialah time paling kritikal.. so aku tak dapat la nk bg tumpuan 100%... huhuhu... bila dah lepas time kritikal tu aku pun bekerja keras utk jualkan rumah tersebut...hahaha... nk tau marketing aku buat... meh aku cite...

Aku buat iklan... satu kertas A4, aku bahagi kepada 4 iklan... so dalam satu A4 dapat 4 iklan... aku fotostatkan iklan ni dalam rm25..aku dapat 2500 iklan.... dalam 2500 iklan ni, aku letakkan semua menda ni kat postbox apartment, flat, rumah2 dan yang sewaktu dengannya... mmg takutkan nk letak iklan kat apartment... dah la ada guard... first tu mmg aku takut, tp aku buat selambe je masuk apartment yg ada guard.. mcm aku ni penghuni sana la..muka kene confident...then aku letak la iklan2 tersebut... aku letak jugak kat Tesco, Giant dan Jusco... yang aku tak leh ingt, bila letak kat Giant, siap kene halau dengan guard lagi...apalagi aku lariiiiiiiiiiiiii...hahaha... kat Jusco aku kene sound gak dengan guard,then aku bg iklan tu selamba kat guard tu... diam terus... aku pun terusss blahhh laaaa..ekekeke..... aku letak jugak iklan aku kat 7-E... aku ada gak tampal kat bus stop.... seminggu aku buat keje nie... mmg penat tak yah cakap la... dari pagi sampai kul 3 buat menda nie... duk atas motor je... berpeluh mmg la peluh... malam tu penat lah, tido lena betull.. seminggu aku keje mcm gini... aku pk jugak, berbaloi ke aku buat gini... dah la aku buat 2500 iklan tu dalam seminggu sorg je tepon.... aku rasa nak fed up giler... tak leh jalan la buat menda nie... dah tak der org tepon kan... dah la rumah ni kene jual cepat... aku hampir buntu giler.. tp bila masuk minggu kedua, barulah tepon aku berdering2... then aku baru paham, menda2 yg iklan ni akan ambik masa 2 minggu dan lebih utk effective...itu rumusan aku la kan... aku jugak buat iklan kat internet... korang buat la iklan kat mudah.my.. bagus n effective... aku amat suka... hehehe...

alhamdulillah, semuanya dah beres... malah ada lagi yg tepon nk rumah... aku pun cadang la rumah lelong ni... tp ada pro n cons la kan... stendet... kadang2 kita kene menokok arus untuk berjaya... bukan senang kita nk senang... bukan mudah untuk berjaya... ni contoh, aku buat iklan rm25+ minyak motor=rm50.... alah motor ex5 je, brapa sangat la minyak nyer...hehehe... tp berbaloi tak dengan modal rm50 untuk dapat rm20k??? contoh je tu.. mungkin ada yg dapat banyak lagi... so, biar bersusah dulu, merasai kesusahan adalah sesuatu pengalaman yang amat bernilai utk masa depan... at least kita penah rasa kita di bawah... kita penah rasa di herdik, di marah dan disindir... waktu aku jual rumah nie, ada yg cakap depan2 aku 'lif kat sini slow la'... ada yg datang tengok2 rumah then blah je tak cakap apa... ada yg tengok rumah then cakap 'apa2 i call u balik' tu mmg ramai giler... aku dah faham dah cakap mcm tu... bila org cakap mcm tu, aku pk akan cari next person... aku tak der nk taruh harapan kat org tu... ada yg ejen call nk rumah tu client diorg... kalau property agent, aku akan naikkan harga... sbb aku tahu agent pun akan markup... untung atas angin je... kesian kat buyer... so baik aku terus deal dengan buyer... itu cara aku... mungkin korang ada cara yang lebih, boleh cadang kat aku okeh... aku berusaha untuk mencari cara yang terbaik utk semua org...hehehe... kalau sudi berkongsi dengan aku, aku amat alu-alukan... okeh...

FARHAN

019.362 3578
jom2lelong@yahoo.com.my
jom2lelong.blogspot.com
- jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH....

No comments: