Saturday, October 3, 2009

Langkah2 Beli Rumah Lelong

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

Selamat Menyambut bulan syawal plak.. bulan beraya la kan... maaf byk2 kepada pembaca setia blog ni.. ye la, datang2 jenguk blog ni isi nyer sama je kan... org lain dah update, tp aku masih sama post sblm raya.. aduhai... maaf la k... bukan tak nak upload, tp ada beberapa masalah..

i - balik je dari raya, aku ada kerja tertunggak survey rumah, terkejar jugak la aku di buat nyer...
ii- internet prob menyebabkan aku ke cc untuk lihat email yang masuk... aduhaiiiii...streamyx oh streamyx...
iii- urusan update loan, lawyer dan juga beberapa client yang dah lama tertangguh..

iv- ada kes sub sales di peringkat akhir..alhamdulillah... rezeki lebih skit lepas raya... alhamdulillah...

aku tak la bz sangat tapi ada beberapa perkara yang buat aku bz... banyak menda nak pk betul lepas raya... byk call masuk dan juga banyak email yang datang... sama ada bertanya pasal auction atau tanyakan pendapat atau ingin nak masuk bid... thanks kepada semua yang contact jom2lelong... aku amat hargainya... tp, aku tahu ada beberapa org yang call aku,tp aku tak angkat dan aku tak return call korang.. bukan tak nak return call, tp aku tak ingt mana satu... aku tak angkat mungkin aku atas motor, atau tengah engage... aku mmg suka naik motor sbb ia cepat bergerak... so, kalau atas motor, mmg aku tak angkat phone... so kalau aku tak angkat, korang bg msg kat aku okeh, nanti aku balas msg atau call korang balik...

sehari sblm raya hari tu aku sempat meronda2 ke Alamanda dan juga ke Jalan TAR... best jugak beb... ni la baru aku shopping skit... sblm ni bukan tak nak shoping, tp ramai sangat la org... seminggu sblm raya aku ke kL gak sbb marka aku nk beli tudung.. so bersesak la di jalan TAR... tp tak lama, beli je mana yg perlu trus balik rumah... aku sempat berbuka puasa di Alamanda... giler la ramai org... tak penah aku tgk RASA-cafetaria di Alamanda tu penuh sesak... kul 7 dah full... aku sampai mmg tak dapat la tmpt... so lepas je solat baru la aku gi makan... time waktu menunggu marka aku solat, sempat la aku ke MPH, baca buku pasal investment... seronok giler baca buku tu... aku ada ambik snapshoot isi buku tu pasal proses nak beli rumah secara roughly... tp idea ttg buku ni mmg menarik minat aku... banyak idea2 yang boleh kita praktikkan untuk menjadi seorg investor yang berpandangan jauh...

untuk pengetahun para pembaca dan juga pengunjung blog yang budiman, aku just nak tulis kembali tentang urusan belian rumah lelong. untuk yang
dah tahu, mungkin ia satu yang comman... tapi tak per, lagi banyak kita lihat dan baca lagi kita ingt...hehehehe... tp untuk yg baru je terniat nak beli rumah lelong, yang samar2 bagaimana proses, yang ingat2 lupa, dan sebagainya yang2 tu, aku cuba untuk terangkan kembali..
1 - kita kene survey rumah mana yang kita nak... sebagai contoh kita aims sebuah rumah di Ampang.. contoh aje...aku tak berniat nk suh sapa2 beli rumah kat ampang yea...hehehe
2- semak POS and COS sama ada maintenance, quit rent, assessment di tanggung atau tidak..
kita WAJIB ke rumah tersebut utk melihat persekitaran rumah tu, samada rumah tu elok ke, tak elok ke, persekitaran mcm mana....cuba bertanya jiran2 berapa sewa di kawasan tersebut...sesambil tu kalau ofis bukak pada hari biasa kita survey, cuba tanyakan pasal maintenance tertunggak tu berapa...
3- bila dah puas hati kita mmg nak rumah tersebut, kita kene la buat bank draft. depends pada bank berapa
% sama ada 5 atau 10%.
4-kemudian setkan target anda. sebagai contoh kalau deposit hari tu 10% dan reserved price 100k... then anda target sampai 110k. so anda dah buat bank draft 10k dan lagi lebih 1k iaitu 110-100=10k...so 10% daripada 10k iaitu 1k anda kena la bayar melalui cash atau card credit time lepas menang tu..
5- lepas menang, anda hendaklah buat loan dengan mana2 bank..kecuali kalau rumah tu 600sqft kebawah, kene buat dgn
bank lelongan.pada masa yg sama, kene cari laywer utk uruskan proses pembelian rumah tersebut. ingat, bukan semua lawyer yang akan ambik kes rumah lelong..byk lawyer yg tak ambik kes rumah lelong.
6- lepas sign offer letter dari bank, tunggu dari lawyer plak untuk sign loan aggrement. ni dalam masa sebulan la.. sbb lawyer punya urusan nak buat land search la, prepare loan aggrement la, byk keje..so bg masa kat diorg...
7-kalau bank tanggung maintenance, korang ambik statement dari pejabat maintenance, pejabat tanah dan perbandaran dan time nk sign loan
aggrement tu bg semua benda tu ok.. senang sikit keje lawyer...ala2 win win situation la tu...
8- so nanti, tunggu la call atau surat dari lawyer untuk proses seterusnya ok...


kenapa aku tulis mcm details je ni kan... sbb aku dapat byk panggilan utk tahu pasal benda ni... tak per la, the more we give, the more we get kan..
so, aku harap menda ni bole di manfaatkan oleh kita semua... aku pun kadang2 ter miss jugak menda nie... hehehe... tp secara kasarnya inilah aturan untuk pembelian rumah lelong.. itu mengikut cara aku... mungkin orang lain ada cara yg lebih baik so boleh la kongsi dgn aku.. aku pun masih belajar lagi untuk menjadi yang lebih baik dari sekarang.. nanti aku cuba update blog ni dengan lebih kerap lagi.. oktober ni banyak betul rumah2 yang menarik.. so, kalau korang nak ambik servis dari aku, boleh la email aku atau call aku terus... tp kalau aku tak jawab, korang tinggal msg ok.. nanti aku contact balik korang ok... sejak balik raya, aku turun auction untuk client2 aku, tp nampak nyer persaingan yang kuat, so mungkin tak der ada rezki lagi buat client2 aku.. insyaALLAH lepas ni ada rezki lagi.. tak salah kita mencuba kan... hari ini ari sabtu, aku ada byk rumah utk di survey.. so mmg dari pagi aku turun rumah utk beberapa lokasi di pinggir ibu kota dan juga di tgh2 kota raya.. ada open house lagi yg aku kene pegi... penat jugak.. sbb mengingatkan blog dah lama tak update, so aku stay up sikit untuk update blog nie... aku ada lagi nak tulis, tp esok2 la plak... aku kene landing plak... penat wehhh.... huhuhuhu... oklah, ingt lelong, jom2lelong...okeh..



- ini maklumat dari buku




FARHAN
019.362 3578

-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

6 comments:

Unknown said...

huhuhu aku lah tu mintak survey umah lepas raya...:) sorry yer... selamat hari raya...:)

Jom2Lelong said...

hahaha... ala biasa la, dah keje sendiri kan... anyway, aku cuba buat yang terbaik utk client.. aku harap ko puas hati apa yg aku buat... hehehe..

cayroll said...

Bos,
Thank You ajar cara utk lelong. tapi ade soklan gak nak tanye ni.
1) let say menang bid umah tu, SNP sape yg akan keluar kan?
atau memang xde snp so just proceed to bank loan?

2) Bank loan buleh buat ikut market value atau ikut winnig bid price? cth: mmg lelong rm100K, market value RM150K, so which amount we could put on margin loan?


tqs

Jom2Lelong said...

re cayroll : welcome.
1 - tak der snp tp yang ada ialah contract belian. ini pun kira mcm snp jugak la...
2 - bank loan ikut winning price. kita tak leh mark-up loan. ia sedikit berlainan dengan sub-sales. so, winning price will take it..

sourplum said...

but the condition will be different kn klu winning price higher than MP?

Jom2Lelong said...

re sourplum : condition? mungkin apa yg di maksudkan ialah margin loan. sebagai contoh menang bid 110k tp mv hanya 100k.. bank akan berikan 90% loan dari MV.. so 90k sahaja.. lagi 20k, kena bayar sendiri.. sbb tu kalau boleh, jgn bid melebihi mv melainkan mmg ada extra duit untuk property tu..