Tuesday, December 30, 2008

Alahai Ulat Lelong......

skrang ni bermacam2 org mencari duit...ada dengan jalan halal dan ada juga dengan jalan HARAM... sempena dengan Maal Hijrah ni, sama2 la kita berhijrah ke arah yg lebih baik.. Oleh kerana aku ni bermain dengan bidang hartanah, aku selalu pegi lelong, aku selalu pergi servey hartanah, dan aku juga selalu berdepan dengan ulat2 lelong... kalau yg biasa pegi lelong, mesti akan jumpe dengan ulat2 nie.. kalau sapa2 pegi TanCorp, mesti akan tengok ulat2 berkeliaran kat kaunter tu... cari mangsa... aku kalau lepas register, cepat2 aku kuar then sorok paddle... kalau tak, cepat je ulat2 ni nk datang deal...meh aku ceritakan satu kisah... penting2 untuk sesiapa pun...

cerita nya begini, salah seorg kawan dalam blog Faris ke lelong, aku namakan B... then, B berjumpa dengan kawan yg pernah dia minum bersama bernama C... C adalah seorang ejen hartanah... C pun bertanya pada B rumah mana yg B bid... oleh kerana kawan yg pernah minum sekali, B pun ceritakan pada C rumah tersebut... tidak semena2, C cakap dia pun bid jugak rumah tersebut untuk client dia...oleh kerana nak deal, C pun mintak 2k... B terkejut la, 2k banyak tu.. B cakap dia bleh bagi rm500 je... C pun deal dgn rm500... B pun berfkir betul ke si C ni nk bid jugak rumah nie.. B pun tukar fikiran dia cakap kat C, dia tak jadi deal sbb rumah tu abg dia yg punya... C cakap dia dah cakap kat client dia yg rumah tu dah call off, so mana boleh mcm tu... B pun cakap dia tak leh buat apa sbb rumah tu abg dia yg punya... lepas tu ada la babak2 yg bodoh... boleh ke seorg agen hartanah tak tahu penalty fee, legal fee??? kalau rumah nk jual dalam masa lock in, kene penalty 3%.. tu tak tahu.. eeee... aku plak yg geram... kemudian si B masuk auction hall...pendek cerita, B menang RP rumah tu...B sorang je yg bid rumah tu... kemudian lepas menang, B kuar nk jumpe si C.. tp batang hidung pun tak nampak... betapa jahatnya si C, dia ni tak masuk bid pun.. cakap atas angin utk untung atas angin je... nasib la si B bijak dengan tindakannya... kalau tak, habis rm500...

moral of the story, kalau ada agen yg nak datang deal, make sure diorg tu register kat kaunter tu dulu.. suh dia tunjuk dulu paddle bid... jgn nk main atas angin je... kalau aku, lepas je aku register, terus aku sorok masuk beg paddle tu... yg kedua, kita kene ada ilmu utk berbuat sesuatu perkara dalam masa terdesak... cari pilihan yg terbaik utk kebaikan diri kita dulu.... jgn nk untungkan org lain tambah2 lagi org ca ya nun alif... sbb diorg main kotor... yg ketiga, cari ilmu yg mendalam pasal bidang yg kita ceburi... kalau tak tahu kene bertanya pada yg pakar, selalu buat kajian dan sebagainya... aku bukan la berpengetahuan sangat, malah aku pun still belajar lagi tentang ilmu hartanah nie... aku suka utk bantu org kita sbb org kita diberi kelebihan akal dan fikiran utk terus berjaya... semoga semua terus berjaya... Salam Maal Hijrah.... c yaa.. okeh

No comments: