Tuesday, December 16, 2008

Freehold Vs Leasehold

penat betul raya nie.. raya korban kalau kat kg aku mmg sembelih+lapah+bahagi daging bergotong royong.. so time tu la mana yang tak penah nampak bertahun2 boleh nampak, mana budak2 kg yg baru meningkat naik boleh kenal.. seronok betul aku rasa... bukan senang nak jumpe budak2 kg yg hijrah nie.. setahun sekali je boleh jumpe... best nyerrr.... sebelum balik raya hari tu, kereta mmg aku akan service dulu... then baru la balik raya... ye la, kalau keta tip top baru la sedap nak jalan... so, smlm aku service lagi.. huh, banyak tul jalan.. 2 hari lepas pegi johor, jauh benar rasa nya... nun jauh dekat atas kota tinggi, belungkor nama nya... member bini aku kawin... so smlm aku service keta kat tempat biasa aku service, keta semua keta mercedes, aku je keta buatan mesia.. hehehe... bersyukur dulu...nanti tukar keta besar skit... so smlm aku jumpe dengan seorang pakcik ni... very very nice person... bila org tanya aku tak keje ke? aku jawab je keje sendiri.. dia tanya lagi keje apa? aku cakap la keje jual rumah... dia tanya lagi agen hartanah ke? aku cakap la a'ah.. so dia kenalkan diri dia, dia dulu bekas perancang bandar... so dia tanya aku market mcm mana, kat mana rumah banyak.. aku pun cakap la mana yg aku tahu... ni antara benda yg dia cakap kat aku... banyak lagi dia cakap, tp ni antara terpenting sbb ramai kurang tahu pasal ni...
.
pasal freehold vs leashold.. freehold mmg rumah ni jadi milik kita lepas habis byar..tp leashold macam mana? so dia terang kat aku pasal leasehold.. dalam bandaraya ni, kebanyakan rumah adalah leasehold... sbb dalam bandar pembangunan di rancang utk jangkasa masa panjang... so aku cakap la ramai customer aku nk rumah freehold... pakcik ni cakap, suruh customer awak balik kg... hahahaha... gelak aku, tp pakcik ni serius.. leasehold ni rumah yg dipajak utk 99tahun tp yg dulu2 ada pajakan 66tahun je..tp skarang mostly 99tahun... so ramai customer aku cakap, kalau leasehold,nanti anak cucu mana nak duk sbb nanti kerajaan ambik balik tanah tu... betul, mmg lepas 99tahun kerajaan akan pertimbang akan ambik tanah tu, tp kalau kerajaan tiada projek pembangunan ditanah tersebut, maka pajakan itu akan diteruskan utk 66tahun lagi.. tp jika kerajaan ambik tanah tu, kerajaan akan memberi pampasan kepada pemilik rumah tersebut... so, at least nanti anak cucu kita akan dapat pampasan... dulu aku pk mcm ni jugak, time tu aku nak beli rumah 1st...kalau rumah leasehold, mana anak cucu aku nak duk yea.. tp bila aku pk, kalau anak 3 la katakan, takkan diorg nak duk dalam sebuah apartment? takkan diorg tak nak beli rumah? tak keje ke diorng nie? ni contoh kalau pajakan 99tahun.. loan 30 tahun.. umor kita 30tahun ..99-30..69 tahun.. so, bila umor kita 69 tahun, dah habis byar rumah dan pajakan ada lagi 69 tahun, agak2 berapa nilai rumah tu kalau jual ??? sekali ganda kita beli ada tak? atau paling kurang untung separuh dari kita beli? ada tak? korang pk la yea... aku just nk buka minda kita semua... okeh.....

No comments: