Monday, February 27, 2012

Rumah kena pecah + Legal Fees

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

alhamdulillah, hari ni nak menulis perihal kejadian hari jumaat lepas... mcm aku update kat FB mlm sabtu tu... huhuhu...jumaat jam 5.40ptg, aku terima call dari tenant aku kat bangi... "tuan, rumah kena pecah".. innalillah.... aku cakap sabar yea... jgn sentuh apa2, jap lagi saya datang... then aku pun pegi sana... mmg berselerak la bilik dia.. mcm gambar bawah tu... aku pun tak tahu pencuri ni nak ambik apa... sbb laptop tak ambik, modem semua ok... cuma tenant dapat detect hilang handbag yg berisi dalam tu passport yg dah tamat tempoh, buku2 bank dan buku yg mengandungi id dan password akaun bank.... perghh... time2 tu jugak aku suruh dia change password...

grill rumah ni kat dalam... mmg dah susah nak bukak.. tp dia mcm pakai something mcm grader yg dapat tanggalkan satu telinga tepi kat grill tu... giler betul.. time tu jugak tenant aku buat report polis dan polis datang tp cakap tak leh buat apa2... ye la, bila kehilangan benda sikit, tu je la yg dia cakap.. boleh je pun kalau nak cari cap jari... bengang gak la... huhu... stress betul aku... dah la esok nyer hari sabtu aku ada exam tax kat inspens... hohoho... mmg dugaan giler malam tu... sabor je la.. then hari sabtu tu buat telinga baru dan juga gantikan lock kat grill.. ye la, lock kat grill tu kedai hardware boleh je beli kunci dia.. senang2 je nak bukak... aku tambahkan lagi security dengan letak palang kat pintu rumah tu disamping letak selak kat pintu2... takut gak la kalau berulang lagi... so berhati2... lagipun, tenant ni mmg baik dan juga tenant yg tak penah bayar lambat... selalu on time... sayang beb tenant ni... susah nak jumpa.. hehehe..

sabtu tu aku ada exam tax sebelah pagi kat inspen... alhamdulillah boleh la jawab.....even malam tu pening duk pk pasal rumah tu dan nak study... cabaran dan dugaan betul... next saturday ni plak exam account... huhuu.. mmg kena study betul skrang ni.. tak leh nak main2 lagi... exam final pun next april + nak settlekan thesis aku yg masih tergantung tu....huhuhu..

aku punya supervisor dah bising pasal thesis... siap cakap kat aku lagi kena siapkan sem ni jugak... so kena cergas la aku skit lepas ni... nk menaip mmg perlukan masa yg sesuai... nak menaip time bising2, aduh mmg tak leh la... so, aku ada la nak buat beberapa perubahan dan struktur perniagaan aku, insyaAllah... mungkin aku rugi skrang, tapi ini untuk kebaikan dan masa depan aku.. aku harap, ada la yg paham....

Legal Fees.....
sapa penah beli rumah secara sub sales??? angkat tangan....hehehe... pembelian or sale mesti ada 4 syarat.. iaitu :- pembeli, penjual, harga dan property.... property ni termasuk rumah, shares or apa2 instrument... kalau beli rumah, as pembeli kita kena bayar legal fee untuk buat snp... selalu nyer kita akan guna SATU lawyer yg sama untuk memudahkan dan mempercepatkan proses jual beli... so, pembeli akan menanggung kos legal fees (snp) dan penjual akan bayar discharge of charge jika dia masih ada loan or minimal payment for the tranfer the name... sikit je la kalau dah tak der loan... dalam 3 4 ratus je mcm tu....TETAPI kalau pembeli pakai lawyer lain dan penjual pakai lawyer lain macam mana pulak??? lawyer pembeli akan buat snp dan akan diberikan kepada lawyer penjual... jika ke dua lawyer dah bersetuju, then pair barulah snp tu boleh di sign dan stamp... dari segi pembayaran pula, pembeli dan penjual akan membayar harga yg sama kepada lawyer masing2 kos membuat snp.... kalau pembeli bayar kos snp 4k, penjual juga bayar dengan harga yang sama... sbb berlainan lawyer.... ia dianggap lawyer masing2 membuat snp yg baru... sbb tu, kalau satu lawyer, hanya buyer yg tanggung harga snp, tapi kalau berlainan lawyer, masing2 kena tanggung harga snp...

tapi kenapa sebenarnya??? sebenarnya, disebalik kenapa harga kalau berlainan lawyer harga snp tu penjual dan pembeli kena bayar harga yg sama untuk snp ialah...... harga tu sebenarnya termasuk insurans yg kena dibayar oleh lawyer.... insurans ni akan cover kalau apa2 masalah berlaku kepada snp yg dibuat oleh lawyer tu tadi... sebagai contoh, lawyer penjual salah memasukkan clause yg tak defend client dia, then pembeli sue penjual disebabkan snp tersebut, lawyer tersebut boleh gunakan insuran tersebut untuk cover kos kat mahkamah nanti.. sebab tu harga snp berlainan lawyer sama je mcm buat snp baru... korang paham ke tak ekk.... mcm aku syok je menaip ni... aku permudahkan dengan table kat bawah ni ni... sharing is caring...


Lawyer sama

Lawyer asing

Pembeli

Tanggung harga snp

Bayar snp

Penjual

Bayar discharge of charge

Bayar snp + discharge of charge



kalau tak berapa paham email aku yea kat email di bawah.... ohh by day way, ada sapa2 nak jual rumah???? or kawan2 nak jual rumah???? boleh hubungi or email aku ok... kalau kawan2 yg rekomen kat aku, insyaAllah ada komisyen kepada org yg rekomen tu... okeh...






p/s : FOR SALE :

- Condominium PV8 Taman Melati @ 478k (nego sampai jadi)
- Flora Damansara @ 120K (nego)
- Pangsapuri Damai
Seksyen U4 Shah Alam @ 230k (nego sampai jadi)
- Mentari Court @ 154k (nego)
- Kenangan view apartment..taman jasmin kajang @ 138k (nego sampai jadi)
- Penthouse Mentari Court @ 300k + 2 carpark nice view
- Penthouse Permai Court Puchong @ 210k
- Flat Puchong Permai @ 72k

FOR RENT
- Lagoon Perdana @ RM880 FULLY FURNISH
- Office @ Mentari Business Park @ RM4700 (nego)

SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI : 019 - 362 3578 (FARHAN)

p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578
p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578

FARHAN
019.362 3578


My Listing :
www.mudah.my/farhan
www.facebook.com/jom2lelong

-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

4 comments:

Mohd Aslam said...

saya nak tanya la...biasa legal fees (snp) dan legal fees bank lain kan

Jom2Lelong said...

yup betul.. berlainan..2 benda yg berbeza...

JaNpIrAtE said...

sallam farhan,
kalo saya jual rumah harga RM290,000.
kos untuk buat SNP selalunya berapa yer perlu sy byr kt Lawyer?...

awk ada info tak ttg rumah nk jual kt area taman bukit jaya, bukit antarabangsa... nk tau jugak loan area situ bank buleh bg 90% tak :)

Jom2Lelong said...

re JaNpIrAtE : kalau jual rumah, kos utk vendor hanya kos discharge of charge dan kos buat SNP ditanggung oleh buyer. boleh email saya di farhan.ejenhartanah[at]gmail.com untuk maklumat lanjut yea..