Tuesday, March 15, 2011

Rumah Mampu Milik | srp.com.my

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

alhamdulillah, hari ni berkesempatam menulis.. baru je balik hantar adik aku di stesen bas balik kampung... al maklum la cuti sekolah... minggu lepas, blog aku jadi tak berapa betul.. padah kerana pakai template org... hehehe... so, tuan punya template ni delete beberapa image di photobucket... so haru la jadi blog aku ni... nak tak nak, terpaksa la tukar template lain immediately.. nasib baik la mlm tu ada org bgtau... time tu aku ada dalam kelas... mmg jadi tak berapa fokus la dalam kelas time tu... huhuhu... balik rumah baru la puas hati tengok blog...so, berwajah baru la blog jom2lelong skrang ni... alhamdulillah...

harga rumah skrang ni mmg naik minyakkkk.... mahal giler... fasa pertama kalau dah 100k, fasa kedua naik lagi 20-30%... OMG... ramai yg merungut pasal benda ni.. cuba bayangkan mcm mana nak beli rumah yg berharga RM400k utk teres kalau dah gaji dalam 3k je sebulan.. nk kumpul 10% tu punya la payah melainkan pakai epf or saving yg dah bertahun2... kerajaan perkenal skim rumah mampu milik... harga rumah dari 100k - 220k... so, rumah yg below 100k tak boleh pakai skim ni... aku pun pelik la.. kenapa tak boleh pakai??? sepatutnya boleh la pakai.. ramai dan terlalu ramai org yg mampu beli rumah yg bawah 100k... so, tawarkanlah kepada mereka.. why not??? or mungkin bank takut akan kerugian NPL kalau diorg ni tak bayar kot... itu mungkin..

setakat ni, hanya sp setia je yg akan membina rumah mampu milik ini... semoga rumah under sp setia ni berjalan dengan lancar nanti.. aku baca, rumah tersebut akan di jual antara rm120k-200k dan luas dalam 700-800 sqft... so, ini kira medium cost.. dan kawasan mungkin berdekatan dengan bandar.. moga menjadi realiti projek ni nanti... insyaAllah... bukan senang nak buat development ni... aku baru je berkawan2 dgn development ni... mmg susah nk buat dev ni... untuk maklumat lanjut pasal syarat2 pasal skim ni, boleh la lawati : http://www.srp.com.my...

skrang ni, aku tengah siapkan satu projek master berkenaan dengan dev di golden triangle.. konsep yg akan di ketengahkan ialah berkenaan dengan rumah mampu milik.. tanah bersaiz 20 ekar.. perbincangan demi perbincangan dah di buat... mmg amatlah susah... walaupun ni proposal, tapi ia berkait dengan data real dan juga tanah yg real... tanah ini skrang mmg kosong... plot ratio yg dbkl kasi 1 : 400... mmg boleh buat sangat dev kat sini.. cuma, tanah ni ada beberapa masalah yg harus di tangani... salah satu nyer bekenaan dengan ownership.. ini amatlah penting... sbb, ada beberapa org claim that dbkl ada bg owership kat diorg.. dan kes ni sedang pending kat mahkamah... tanah ni telah di swap oleh dbkl dengan developer ni... mencabar giler rasa buat menda alah ni... tapi its good value for knowledge... mmg aku zero bab development ni... tapi alhamdulillah, skit2 aku dapat catch-up... terima kasih Allah kerana bagiku kemudahan untuk belajar ini..

time skrang ni amatlah tak tertanggung dah rasa... this week ada prog bersama family.. benda ni dah di rancang lama dulu... minggu depan ada inspact satu bangunan di subang jaya untuk buat study berkenaan dengan bangunan ini untuk PHB... kira mcm consultant la.. how to increase value on that building to be more attractive to tenant... banyak jugak nak buat study ni.. tak tahu la mcm mana.. redha je la.. aku mmg bz dengan belajar skrang ni.. tp dalam bz2 pun, alhamdulillah minggu lepas ada jugak close file.. kena curi gak masa bawak buyer tengok rumah...

dulu aku ada kasi referal fee kepada introducer.. tapi skrang ni, company aku sendiri yg bagi... paling rendah 5% dan paling tinggi 15%.. tinggi jugak tu... let say kalau rumah tu 400k, introducer boleh la dapat 600-700... banyak tu... just introduce je... mmg best la... duit free je.. boleh la buat duit dapur or duit minyak or shopping... so, sebar2kan kepada kawan kepada kawan, sedara2, kawan2 kepada sedara dan sapa2 yang nk jual rumah... segala urusan adalah telus dan transparent... no hidden fees... pembayaran akan di buat setelah selesai urusan sign snp... so, boleh la call aku untuk maklumat lanjut... okeh...






p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>

-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

3 comments:

aBu YaZiD@aBuYa said...

Salam Farhan,

Aku berminat bace blog hang pasal property investment. Aku berminat nk jadi agen mcm hang, can u guide me? Aku umur 25thn, harap dpt berkenalan.

aBu
017-3638560
yazid_86@yahoo.com

Jom2Lelong said...

salam,

boleh, tak der masalah.. nanti boleh kuar minum2...

Blogger Addict said...
This comment has been removed by the author.