Tuesday, March 22, 2011

AHB Sold Out | chào mừng (selamat datang)

Salam sejahtera buat pembaca budiman,

keywords : AHB, Sewaan Pejabat Komersial, Chu Chi Tunnel, Vietnam

alhamdulillah, AHB dah habis langgan saiz dana 1bilion... smlm aku ada slot dengan PHB yang menguruskan AHB... so smlm banyak aku borak dengan dia ni... dia ni salah sorg BOD untuk PHB... so dia inform yg AHB dah habis langgan... wahhh, alhamdulillah la.. then permintaan pun masih lagi banyakkkk.. so skrang tgh buat plan untuk tambah lagi saiz dana sebanyak 500 juta... cemerlang giler PHB... smlm gak aku pegi inspect sebuah bangunan yang PHB... dulu nyer bangunan ni under sime darby.. then bila PHB ambik alih, 10 juta di peruntukkan untuk refurbishment... mmg superb... smlm gak aku interview salah sorg bulding manager yg jaga bangunan PHB ni, dia kagum giler dgn PHB walaupun baru dalam industri hartanah ni, tapi org2 dalam PHB ni org lama... ada yg dah lebih 25 tahun dalam industri... so, tenant need mmg diorg tahu so diorg applykan.. dari benda kecik2 sampai lah kepada yang besar2... idea diorg aku mmg tabikkkkk... smlm time aku sembang dgn dia ni, alang2 nak buat, biar grand terus... bila PHB ambil alih dari sime, occupancy rate hanyalah 60% sahaja.. tp skrang dah naik until 90%.. dan aku jangka selesai je refurbishment ni, mungkin akan lebih 95%... car park dulu mcm gua, tp skrang mcm kat ikea... wowww.. byk lagi nk aku tunjuk tapi, lepas aku habis present kat PHB laaa... hehehe

mungkin ada pembaca blog aku ni org niaga, businessman or BOD syarikat2 yg ternama.. mungkin je la.. kalau ada yg baca, aku ucap terima kasih menjenguh blog aku yg tak seberapa ni.. maaf, kalau bahasa 'aku' yg digunakan agak kurang sopan tetapi mungkin isi dalam blog ini yang boleh di manfaatkan...insyaAllah... selalu nyer kalau kita nak sewa office dalam bangunan, agen akan cakap harga dalam sqft... mungkin rm2/sqft, or rm2.3/sqft... betul tak? tapi kita kena ingt, harga tu ialah harga sewa sahaja ia tidak termasuk dengan harga maintenance fee.. kena tanya betul2.. sbb ada rental yg tak campur dgn maintenance fee... so mainatenance fee rm1/sqft ke, or rm0.8/sqft...ia depends... so kita kena clear dgn agen tu pasal rate sewa ni... pasal air cond plak, kalau bangunan yg lama, ia menggunakan central air-cond... sbb lebih jimat.. mmg jimat untuk owner bangunan, tapi sebagai tenant kita kena ingt, air cond ni di buka dari jam 7.30-5.30 ptg then tutup... then kalau kita nak guna air-cond selepas tu, kita kena charge... berapa? rm100-rm150/hour... itu bergantung kepada bangunan tersebut.. ada sesetengah bangunan kat kL sampai rm180/hour... so depends la.. kadang2 benda ni ada org terlepas pandang... so, kena buat sedikit study pasal sewaan pejabat komersial ni... meh kita buat calculation skit...

luas - 1000 sqft
rate sewa - rm3/sqft
= rm3000

maintenace - rm1/sqft
=rm1000

aircond - rm100/hour
staff OT dari jam 5.30-7.30 = 2 jam
2 kali seminggu
8 hari sebulan
=rm3200

sewa sebulan
3000+1000+3200
total=RM7200....

tengok, harga air cond lebih mahal dari sewa bulanan... tu hanya 2 jam OT untuk 2 hari je seminggu... kalau hari2, mmg mahal giler... tp untuk company yg besar, tak der hal lah pasal ni... sbb kalau dapat sewa di tempat yg strategik, it give the brand... bila org tanya office kat mana, KLCC... waaahhh... bg card pun dengan bangga je... ada pro and cons la...banyak factor yg membuatkan company2 menyewa... sebagai contoh, kalau bangunan tu berstatus MSC, diorg akan dapat some rebate from MIDA.. sama gak kalau bangunan tu ada green building index mcm silver ke, gold ke.. mcm japan, uk mmg pentingkan pasal green building index ni.. so, diorg gak akan dapat some rebate..

minggu lepas aku sempat bejalan2.. aku bawak 8 org ahli keluarga berjalan2.. ni idea dari org rumah aku.. dah lama plan untuk buat semua ni... tp kali ni sempat tu pun adik aku terpaksa ponteng kelas sehari... hahaha... aku dah family pegi ke vietnam.... alhamdulillah, perjalanan ke sana berjalan dengan lancar... naik flight air asia dari sini ptg then sampai sana ptg gak... beza masa sini dgn Ho Chin Minh ni dalam sejam je... zohor kat malaysia 1.30, kat sana 12.30... seronok la berjalan tempat org.. yg penting ke dua org tua hepi... kat vietnam ni mcm bandar motosikal... giler banyak motor... kat sini pakai dolar us.. kaya giler org2 kat sini main dolar je. ada gak pakai dong... cuma ada pilihan la nak pakai dong or us...

kat sana aku pegi ke chu chi tunnel.. tempat terowong perang vietnam dgn us... sempat gak la aku masuk dalam terowong tu... mmg kecik giler.. kalau org tak tahan, mmg lemas sbb oksigen mmg limited.. aku pun rasa takut giler duk dalam tu... gelapppp... kat sini mmg dunia shopping la... bawak je usd300, mmg macam2 boleh beli... dengan bag deuter, kain pasang, kraftangan, mcm2 la... kat sana aku beli durian... sedappppp.. lemak, manis.... pergghh... terbaik dari sungai mekonggg... hahahaha... kalau sapa2 nk pegi sana, aku suggest tak payah la pakai travel agent... pegi je sendiri.. aku gi sana, aku book hotel dari ni dan aku ambik tourist guide dan juga van je kat sana... ye la first time pegi kan... tp org ni bagus la sbb provide makan... hehehe.. nak cari kedai halal mmg la sudah... ada lebih kurang 5 kedai halal je... kat sana boleh call je kedai tu, then dia datang hantar kat hotel... senang la makan.. cuba la try murtabak sana... padat, sedappp, terbaikkk... campur plak dgn kopi ais.. aduhaiiii, tak tido la.... hehehe...

aku balik sini naik flight malam... flight tak penuh pun org... yg airport ni hati2... kalau boleh, masuk bag awal2... sbb apa tau, lepas je kita masuk bag kat kaunter check in tu, bag akan lalu kat satu bilik.. bilik tu scan bag yg kita masukkan tadi.. mcm kastam la,.. diorg ni pilih je bag2 kata nyer ada benda terlarang... kata nyer la... but then, kalau bagi je usd10, terus lepas... mmg ramai yg kena.. kalau tak kasi, mmg banyak lagi la songeh nyer.. jahat giler kan... time tunggu lepas check in ni, aku pegi la ambik gambar kat tempat check bag tu... sekali aku kena tangkap daaa sbb ambik gambar... nasib baik la aku sempat delete gambar tu... then bila dia check kamera aku, tak der la kan... nasib aku di lepaskan... kalau tak, habis kamera aku... mak aku dah larang, tp biasa la degil... hahahahhaa... pegi sana 8org dalam 45kg.... balik mesia...sekali ganda, 90kg... tu pun sorg2 bawak bag pack yg 7kg tu... kali ni, aku amat bersyukur, perjalanan pegi sana, perjalanan di sana dan pulang sini lancar je... bag kat airport pegi sana pun dapat depat, balik pun bag dapat cepat... terima kasih Allah.. aku hanya merancang, dan Allah yang menentukan.... balik sini, demam melanda.. aku pun dah tgh demam... tp kerja di sini tetap kena buat.. aku mmg rasa nak demam sbb tido tak cukup, perubahan cuaca kejap panas, hujan... hopefully, demam ni cepat recover... insyaAllah... okeh..


- bawak bekal dari mesia

- my room - ada wifi.. serius laju

- duriannnn



- @ ben than pasar malam

- terowong....

- sempit je....



p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>
>
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

2 comments:

Unknown said...

bestlah bro jalan2...:)

Jom2Lelong said...

biasa je bro.. bawak parent jalan2...