Monday, October 25, 2010

Simpan Strata Title

Keyword : Strata Title, Financing, Ejen Hartanah, Not Just Selling But Educate
Salam sejahtera buat pembaca budiman,

alhamdulillah, minggu lepas dah berlalu dengan penuh jayanya bagi aku... hehehe... minggu ini pula akan di lalui dengan penuh iltizam, semangat dan kecekalan yang tinggi dalam meneroka alam perniagaan yang sengit dan semakin kompetatif ini... mcm keyword yg aku tulis tu, kali ni itulah isu yang aku ingin coretkan... jom kita bercerita pasal strata title dulu....

rumah atas - condo, apartment, flat akan di issued strata title... even, ada strata parcel untuk rumah bawah... aku advise kalau nak beli rumah 2nd, beli la rumah yg dah ada strata title.. kenapa? sbb, kalau belum issued kena la stand by duit lebih skit.. sbb kalau issued nanti kita yg beli kena bayar untuk strata title tersebut... mcm kes terjadi kepada aku tahun ni... aku dapat rumah tu belum lagi issued, then aku jual... tengah2 proses jual tu, pemaju jugak tgh proses dapatkan strata title utk apartment tu... last sekali, penjualan rumah stuck kat situ... kena tunggu utk strata title issued - aku kena bayar, tukar nama then baru la settle proses... satu rumah di kawasan sama aku sempat lepas, cuma yg kedua ni tak lepas... so, estimated tahun depan bulan 6 baru settle... jenuh nak tunggu kan... inilah di antara kes2 yg kita dalam tak sedar... mcm aku expect bulan ni settle, tp dah jadi mcm ni, tahun depan la settle.. huhuh.. berbalik kepada strata title td, bila dah dapat strata title, korang simpan la elok2.. jgn kasi hilang... kalau boleh, ambik la masa dalam 1 jam, buat filing kepada semua rumah yg korang ada tu... sistematik... biar susah skrang, senang kemudian nak cari... kebanyakan rumah skrang leasehold.. tenure 99 years.. kita mungkin tak sampai hingga 99 tahun hidup... so, file2 tu jatuh kepada anak2... bila tinggal 5 6 tahun lagi nk habis tenure, JMB apartment yg kita beli tu WAJIB kumpulkan semua strata title untuk buat permohonan renew tenure balik... ini mmg kena aware... even, kita beli rumah bawah sekalipun, 5 6 tahun nak habis tolong apply terus untuk sambung tenure.. semestinya kalau sambung tenure kita kena bayar premium... itu sudah semestinyer... premium tanah tu bergantung kepada PBT di kawasan tersebut... premium tanah kl tak sama dengan hulu langat, petaling dan sebagainya.. ia berbeza... so kena berpesan kepada anak2 kita... insyaAllah, kita ingtkan sekali diorg ingt la nanti...

dulu kala time aku kecik2, aku ingt lagi pakcik2 aku bercerita pasal org gomen potong gaji bulan2 then tinggal rm20 je gaji bersih... boleh jadi mcm tu... nak makan apa ekk.. aku baru je teringt pasal ni... aku tak sure bila kerajaan perkenalkan ccris ni.. yang mana, had max untuk kita buat financing ialah 70% dari gross salary... maksudnya kalau gaji kita 1000, then kita dah potong 600, so kita boleh pinjam hanya 100 je lagi untuk menjadikan bulan2 kita pinjam 70% je dari gaji kita... even, kalau nak pinjam pun, bank akan tengok berapa % kita dah potong sebulan... kalau dah potong 70%,maka tak dapat la kita nak pinjam lagi... soalnye kenapa 70%? kalau perasan, gaji ada hidden deduction.. tiap2 tahun kita kena bayar tax, kena potong epf dan sebagainya... so, bank negara menghadkan sampai 70% sahaja... cuba la kita kira berapa bulan2 kita tolak epf dan cuba darab untuk setahun... sama jugak untuk tax.. cuba darabkan untuk setahun... aku rasa figure yg korang dapat tu tambah kurang dalam 1 -2 bulan gaji... aku rasa la... selamat mencuba untuk mengira...hehehehe....

minggu lepas aku sempat ke MPH, membeli financial calculator.. dan dapat hadiah buku dari seorg wanita...hehehe... bagus buku ni.. bagi aku, mmg buku ni utk ejen hartanah, tapi tak salah kalau pelabur hartanah jugak baca... buku ni advice yg donald trump terima dari kawan2 dia... 100 advise tak silap.. tapi apa yg advise tu mmg boleh pakai.. best jugak aku baca buku ni.. salah satu advise ialah, not just selling, but educate.. betul, betul dan betul... ramai org masih lagi salah anggap kepada ejen hartanah.. ejen hartanah berdaftar tak akan mark-up harga rumah... kalu harga tu yg di berikan, itulah harga yg di persetujui oleh owner... bila kita jual rumah, kita bukan sekadar menjual, kita bagi kefahaman how to sell the house.. the process... the procedures and etc... mcm aku, mmg aku advise dulu owner berapa boleh jual rumah ni... then aku bila jumpa buyer, aku bgtau harga semasa, financing, procedured dan sebagainya... owner dan buyer wajib tahu procedures... melainkan kalau diorg dah pernah jual beli rumah.. untuk 1st timer, ini wajib mereka faham.. kalau yg penah deal dengan aku, aku selalunyer akan sketch kat kertas kosong, then diorg ambik kertas tu.. buat rujukan... itu selalu aku buat... aku tak nak salah faham nanti... bila salah faham, tak sedap untuk deal.. huhuhu... ye la, bila kita deal untuk rumah yg bernilai puluhan ribu malah ratus ribu, itu dah melibatkan hutang sepanjang hidup... so, kena la berhati2...

sedikit pasal projek aku... ada bergerak skit hujung minggu lepas.. nasib la ada masa skit.. hopefully dapat la aku siapkan ikut dateline.. insyaAllah.. kena bg dateline kat diri sendiri.. baru la tercabar skit.. motivasi diri... hehehe... ingt lelong, jom2lelong..okeh..




p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>
>
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

6 comments:

Anonymous said...

Salam farhan,

Blog ko mmg menarik, byk info untuk org baru belajar mcm aku.

Ko keje ape?

Aku just nk tanye pendapat ko tntang umah dekat Puncak Alam. Berbaloi x if beli n sewakan pd budak UITM?

Jom2Lelong said...

terima kasih.. aku sekadar berkongsi apa yg aku ada, pengalaman aku dan study aku... keje aku? Property Negotiator... puncak alam? beli selagi ko termampu dan tengok kepada cash flow. if the rental lower than installment, u will get +ve cash flow dan ini yg bagus.... kalau installment ko kena top up lagi, kena pk balik... bukan aku cakap tak bagus, tapi adakah rental akan naik? tu yg kena pk balik...

fauzi2u.com said...

farhan,
apa tajuk buku donald trumph tu?..aku dok carik jugak buku pasal real estate negotiator ni..

Nusin Bin Ahap said...

bro.. cerita pasal taman tempat kita tu ker? strata title yang baru kuar tu... aku punya lawyer pun lum setlekan.. dah setahun tak abis g..

Jom2Lelong said...

re Fauzi : gambar buku aku attch....

Jom2Lelong said...

re syen : strata title taman kita tu dalam proses... call developer utk update... aku stuck jual rumah kat sini... huhuhu