Tuesday, August 24, 2010

Bank Draf | Draf bank

Salam sejahtera buat pembaca budiman,
alhamdulillah, dapat la aku menulis patah2 perkataan dalam blog ni... hari sabtu lepas aku ke lelongan di ng chan mau.. tapi malang nyer, rumah yg nak masuk tu call off... hari jumaat aku call ok je lagi, tapi bila sampai sabtu, call off la plak... banyak plak tu rumah yg call off... huhu.. mmg skrang ni dah jadi trend rumah call off... salah satu sbb nyer ialah rumah ni akan di lelong setelah 3 bulan tak bayar..very efficient... kadang2 org bisness main bayar lump sum... so, kalau 3 bulan tu normal la... then diorg bayar terus utk 6 bulan... dari list lelong, terus di keluarkan... mcm tu la.. kena la pandai agak2 rumah tu mcm mana... kalau maintenance bayar ok je, cukai taksiran ok je, harapan utk call off tu tinggi gak... tapi ini hanyalah pendangan peribadi aku je k...



bank draf
aku tahu ramai kat luar sana nak sangat masuk rumah lelong... betul kan... salah satu benda yg penting untuk masuk rumah lelong ni ialah nak buat bank draf... mcm mana nak buat bank draf ekk... masih lagi berlegar2 dalam kepala, bentuk bank draf ni mcm mana yea... boleh dapat balik tak duit kalau kalah bid... pelbagai soklan berlegar dalam otak kan.. tapi siapa yg dah biasa tu mmg nampak benda ni simple je kan... mungkin sesetengah org yg belum pernah buat, benda ni nampak susah... kat sini aku terangkan pasal bank draf....

bank draf @ banker cheque @ draf bank adalah benda yg SAMA... untuk buat bank draf ni mesti kena ada duit sama ada cash atau yg ada dalam account... aku ambik contoh buat kat CIMB sbb aku sblm ni buat kat CIMB... kat bawah ni adalah borang untuk perlu di isi... kotak warna biru tu perlu di isi dengan butiran bank... sebagi contoh kalau kita tengok kat POS, hendaklah menyediakan bank draf atas nama EON BANK BERHAD... so kat kotak biru tu tulis nama bank tersebut.... wajib tengok POS untuk tahu nama bank... dulu, ada kawan aku buat letak nama auctioner lah, nama dia sendiri lah... kena letak nama bank yg lelong ok... kotak yg berwarna merah tu particular pemohon... so tulis la nama, alamat, ic dan no tepon... dan circle yg warna hijau tu jumlah yg nak buat bank draf.. sebagai contoh, 9500... tu sbb 10% daripada harga reserve price... so tengok POS... kalau harga RP 100k, 5% = 5k.. so buat 5k la bank draf... buat bank draf ni kena charge 2.15 sen.. komisen rm2 dan duti setem 0.15 sen... so kena tambah la rm2.15... then tanda tangan la yg penting... hehehe.... serah la borang... selepas beberapa minit siap la bank draf....

so tu la bank draf yang dah siap... ada nama bank, jumlah.... aku terpaksa hide mana yg berkaitan.. senang je kan... untuk ambik service aku, aku open... nk aku collect bank draf pun boleh... nak aku buat pun boleh... tapi benda ni base on trust... aku pun takut gak... sbb mmg ada yg tak nak bank in sbb takut... aku faham.. sbb tu aku bergantung kepada client.. nk aku collect pun ok... tapi kena prepare awal2 la k... so tu la cara nak buat bank draf... dia ada 3 copy... so yg bank kasi salinan tu simpan la elok2... kalau call off ke, tak menang ke, boleh la tebus balik bank draf ni kat bank.. kena charge gak... Rm2.00 - utk cancel n refund.. aku buat menda ni just utk share dengan rakan2 pembaca blog ni... ada yg masih baru, ada yg dah lama... sori la kepada yg dah lama, aku just refresh balik benda yg biasa buat... aku tahu ramai yg dah otai2... hopefully, benda ni dapat la membantu kawan2 yg ingin masuk lelong khasnya atau buat something mcm nk buat hantaran kawin ke, nk bayar yg perlukan bank draf ke... apa2 yg memberi manfaat kepada semua...insyaAllah... ingt lelong, jom2lelong..okeh...




- untuk besarkan... Klik SINI


p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>
>
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

4 comments:

zizah zeck said...

nak tanya bank draf tu bg kat agen 2 3 hari sebelum lelong atau simpan kat kita thrn bila menang bid br bg?? sebab agen mintak bank draf 2 3hari sebelum lelong...takut lak nak bg....huhu...help me....

Jom2Lelong said...

re zizah zeck : kalau kita pegi sekali lelongan tu, kita pegang.. tapi kalau agen je yg pegi bg je kat dia.. sbb agent nk bank draf sbb nak secure dia punya komisyen.. salinan form bank draf tu kena simpan..in case hilang, benda tu terpakai bila kita pegi bank..

Agus said...

bro,sng ke nk dpt loan klu bli lelong nie?

Unknown said...

Slm tuan. Borang draft boleh dapat kat mana? Dan nak serah kat siapa? Tq tuan mohon pencerahan tuan