Copy paste dari FB Farhan Ejen Hartanah
MENGURUS MANUSIA BUKAN MUDAH
Apabila kita membuka sesebuah perniagaan retail, nak tak nak kita terpaksa 'hire' orang sebagai staff kita... Mengurus staff bukan perkara yang mudah... jika kita melihat, banyak syarikat2 besar yang ada beribu staff, bahagian sumber manusia adalah salah satu bahagian yang penting..
bagi syarikat2 yang baru nak bermula, untuk mendapatkan staff yang berkualiti amat lah mencabar... pada waktu ini, kita banyak give n take terhadap staff.. kita banyak berlembut... kita terpaksa sbb nak dapatkan staff pun payah dengan bajet yang tak seberapa...
apabila syarikat kita berkembang, kita sedikit demi sedikit mengetatkan pemgambilan staff... staff mula kita disiplin kan... kita gerakkan SOP... jadi, staff yang dulu kita berlembut, sekarang tidak lagi... mereka terpaksa dan dipaksa mengikut SOP yang kita tetapkan...
Jimat Kos Staff
Bagi menjimatkan kos staff, syarikat saya mengambil pelajar2 intern... alhamdulillah, pelajar2 intern tak putus masuk syarikat... cuma, masalah pelajar2 intern ini ialah, mereka tidak ada basic dalam industri... mereka kita kena ajar dan insyaaAllah mereka cepat belajar...
Mcm mana nak dapat pelajar intern?
kita kena tengok jadual cuti sem dan jadual intake universiti mereka... kita boleh tengok iklan yang mereka iklan di majalah.com... kita juga boleh iklankan di majalah.com bagi pengambilan pelajar intern...
kita juga boleh email ke ketua jabatan di fakulti mereka di universiti atau pensyarah yang handle pelajar2 latihan industri..
Moga ia bermanfaat..
p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578
FARHAN
019.362 3578
No comments:
Post a Comment