Wednesday, December 15, 2010

Pembelian Rumah

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

keyword : kitaran hidup, pembelian rumah, baru kerja

alhamdulillah, blog ini kembali ber'new' post... hehehe... keadaan skrang ni aku slow sikit... kepeningan dengan kesihatan yang kurang baik - demam+selsema... balik je dari Penang terus demam... skrang ni masih lagi bersisa demam.. insyaAllah la sehari dua lagi baik la tu... so ada rumah yang belum aku siapkan lagi.. hanya tinggal sikit je lagi... 2 minggu lagi, sekolah nak start dah... aku pun masuk kelas kembali... ohh tak sabar nak masuk kelas... oleh kerana result sem ni yg tak di sangka2, so aku rasa exited giler nak masuk kelas sem depan... hahahaha... tahun 2011 menjanjikan satu kelainan dan pengambilan risiko yg tinggi mungkin akan berlaku... ini mungkin berlaku....

hidup ini umpama kitaran.. sekejap kita di atas, dan sekejap kita di bawah.... ada yang baru nak tahu, dan ada yg dah lama kita tahu... mcm jugak benda kat blog... benda ni kita dah tahu, tapi ada yg baru nak mencari dan ingin mengetahui nyer... mcm kitaran..... berpusing2 sehingga tiada noktah yang bertitik.... dulu aku penah jugak menceritakan bagaimana kita ingin memulakan perjalanan dalam dunia hartanah ni dari zero... aku jugak pernah merasa bagaimana nak mulakan satu perjalanan dalam dunia hartanah ni.... aku juga bermula dengan zero dan aku mengorak langkah dengan amat perlahan.... aku ingin ceritakan bagaimana ingin bermula kali ni...

seorg pemuda baru bekerja, baru mendapat gaji dan terfikir untuk membeli rumah ke atau membeli kereta??? persoalan biasa je bukan... rumah ke kereta ekk.... ada kereta boleh la jalan sana sini.. panjang la nk melangkah... perasaan itu sentiasa melonjak2 untuk membeli kereta... tapi kalau beli rumah ermm... aku rasa berpuluh kali berfikir nak beli rumah tu kan... tp kalau beli keta, 2 3 kali pk sudah la... dah la kereta skarang ni beli deposit RM100 je utk booking... murah giler... even dapat Saga FL yg baru lancar tadi pun kira smart gak... so kita berfikir baik buruk antara ke dua benda yg sama penting... kereta itu keperluan dan rumah jugak lambat laun jadi keperluan... tapi untuk yg bujang, aku suggestkan beli la rumah.... aku dulu mmg terpaksa pinjam duit dgn FAMA untuk beli rumah 1st aku... time tu baru keje kan... muda lagi, tak tahu apa langsung pasal hartanah ni... so kepada pembeli rumah yg pertama, nasihat aku....
1 - survey rumah tu sepuas2.... lokasi, maintenance, surrounding dan sebagainya....
2- pilih bank yg terbaik dalam memberi interest yg paling menarik... tak salah pegi tanya bank A then pegi bank B then ke bank C... tak salah langsunggg... so kena cari bank yg bagi interest yg terbaik....
3- lawyer.. kena cari lawyer yg boleh buat kerja dgn baik dan rajin update kita... so, kalau ada kawan2 yg rekomen pasal lawyer just ambik la kalau yg ok... kalau yg tak ok, tak yah ambik...
4 - valuer jugak penting.. selalunyer banker yg berikan valuer ni.. yg ni jgn risau sangat....

so mcm mana proses nak beli rumah???

aku terangkan dulu procedur kalau beli rumah dengan agent.... kalau kita dah berkenan sangat dengan rumah tu, dan tak tahan lagi dah nak memiliki rumah tu dan amat2 tak sabar nak masuk rumah tu kan, kita bayar la booking.... kalau dgn agent, kita kena bayar kat akaun company agent tersebut... ELAKKAN bayar cash kat agent. SEBAIK-BAIK NYER bank in terus kat company agent tersebut... itu sebaiknya... then lepas bayar booking, agent akan berikan kita satu Letter of Purchase(LOF).. dengan LOF ni kita boleh apply loan dan juga boleh untuk bukak fail di pejabat lawyer untuk tindakan seterusnya... dalam masa 14 hari bekerja, S&P hendaklah di tandatangani... kalau tak, pembeli boleh ambik tindakan ke atas penjual mengikut terma2 dalam LOF tersebut... pada masa yg sama juga, loan bank juga mungkin dah tahu sama ada lulus atau pun tidak... jika agent tanya sama ada dah ada bank nk buat loan atau tidak, cakap je ada.. sbb kita dah buat survey kan... kalau tanya lawyer pun, cakap kita dah ada lawyer... kita jugak dah survey... selepas sign s&p, akan ada valuer akan call untuk menilai rumah kita tadi tu... so, kita kena la arrange dgn penjual bg valuer tengok rumah tersebut... selalu nyer valuer akan ambik gambar rumah tersebut dalam dan juga luar.... selepas itu, kita hendaklah update dgn lawyer untuk status rumah kita tu... kat mana dah proses, sama ada kat developer lagi ke, dah adjudicate ke, dah stamping ke... update la dalam 2 minggu sekali... tak pun, suh lawyer yg update melalui email... sampai sign s&p, kita akan hanya berurusan dengan lawyer sahaja... sbb lawyer yg tahu status rumah tu... agent dah tak der apa2 lagi...

kalau beli rumah atas tangan org, sama juga proses nyer.. cuma bayaran booking bergantung la kepada tuan rumah..nak suruh bank-in ke, nk bg kat lawyer ke atau sebagainya... aku lebih suka kalau bg lawyer, sbb apa2 lawyer akan pegang dulu duit tu sehingga la sign s&p... kalau bg terus pun boleh, tapi kena ada la sedikit surat yg menyatakan kita dah bayar.... bukan apa, ada kes penipuan pasal ni... bayar by hand, then lepas tu lepassss.... kalau bank-in boleh la lagi trace bila kita buat report polis... so pandai2 la buat keputusan k... then proses pun sama juga 14 hari bekerja utk sign s&p dan seterusnya... proses untuk complete tukar nama rumah tersebut selalu nyer akan mengambil masa 90hari lebih kurang 3 bulan... selalu nyer la... tp kalau ada masalah, mungkin ia akan ambik lebih masa lagi... begitu juga jika menggunakan loan gomen, lagi la lama masa akan di ambil... jgn expect sangat 3 bulan akan settle, sbb kita tak tahu apa masalah di kemudian hari...mcm aku, ada rumah yg dah setahun tak settle lagi sbb kena double transfer... ada client aku punya rumah burn deposit sbb loan tak lepas... so kena la check loan dulu yea... before nak beli, kita check loan dulu dgn bank sama ada kita lepas ke tak jika harga rumah RMxxx,xxx.00... kalau lepas, then proceed... kalau tak lepas, jgn gatal2 nk bayar deposit... kang habis deposit tu terbakar... sama jugak dgn bayar lawyer, so kena tahu nilai rumah yg kita beli tu berapa fee lawyer... jangan kita boleh bayar 10% depsoit, tp bayar lawyer tak boleh plak... be prepared... itu di antara proses nak beli rumah secara sub-sale... so kena buat survey dulu, buat la homework skit... sbb sesetengah org, beli rumah ni ialah satu benda yg paling besar dalam hidup... hutang yg paling banyak... so kena hati2... biar kita puas hati beli dan puas hati membayar setiap bulan... ingt lelong, jom2lelong...okeh...




p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>
>
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

2 comments:

abu said...

Salam Farhan,

Thanks sbb sudi explain details prosedur beli umah..aku bru grad and mmg minat dlm property investment, mula dr zero 3 bln lepas, mmg xtau pape psl beli umah..start bace blog2 and aku plan nk start invest next year..any tips or kata2 perangsang ntuk aku? huhu..aku mcm cuak cket sbb takut lokasi x appreciate/low return, please help me farhan.. ^_^

Jom2Lelong said...

re abu : cuba cari ilmu sebanyak mungkin sebelum invest.. bg aku, knowledge is more important when u invest in this particular field..