Tuesday, March 9, 2010

Ikhlas

Salam Sejahtera buat pembaca yang budiman,

alhamdulillah, minggu ni sempat jugak aku postkan sesuatu kat blog yang tak seberapa ini... mungkin sebab bizi minggu ni dan minggu depan, so aku kurang masa untuk mencoretkan aktiviti aku... tapi, mungkin ada sumber lain yang korang boleh cari aku... jeng jeng jeng.... seminggu ni aku banyak uruskan perihal rumah sub-sale dan auction yang menang dan akan masuk hujung minggu ni... pegi survey tengok rumah itu ini... so, masa banyak atas kenderaan... bila balik, dah penat tengok blog pun gitu2 je.... utk auction minggu ni, aku tak leh attand sbb aku travel ke terengganu dan juga kelantan start hari khamis, jumaat, sabtu dan ahad.... makan kopok lekorrr...ohh sedapppp nyer... hahahha... mcm lama je tak makan...

smlm aku berjumpa dengan agent cha ya nun alif... sbb aku ambik dokuman rumah yang client aku beli... sebelum ni time gi view rumah aku tak penah cite aku ni agent jugak... smlm, bila aku duk dengan dia, dia tanya aku " whats ur job Farhan?".. aku cakap "Why?"..dia cakap just want to know... then aku bg kad aku... u agent ka?.. aku senyum je... aku saje tak nak cakap sbb nak tahu kerja dia buat ni betul ke tidak.. tapi, ada yg dia tahu dan pernah buat dan tak pernah buat... aku spend masa dekat 1 hour bercakap dengan dia ni bukan pasal dokuman client aku... aku cuba utk dapatkan rahsia mcm mana dia buat real estate... bila aku check nama dia kat internet, mmg berlambak listing.. aku mmg kagum giler... dia citer kat aku dia dah buat hampir 7 tahun.. no wonder la listing banyak.. aku tanya mcm mana dapat listing banyak2?... dia cakap mmg permulaan u masuk dalam bidang ni susah nak dapat kan.... aku cakap mmg betul... aku mmg berhempas pulas nak dapatkan listing time mula2 dalam bidang nie... tapi dia cakap kat aku, Farhan..u mesti ikhlas buat kerja ini... u Farhan, jangan main tipu2, kalau itu rumah ada bocor u cakap sama buyer ada bocor.. kita Farhan buat menda ni kena cakap benar..pergghh... itu salah satu sedutan ayat dia... nak balik tu pun cakap lagi kat aku, Farhan u kena ikhlas buat menda ni... aduhaiii... pesan aje kat aku... dia cakap bidang ni mmg bagus... banyak kata2 semangat dia bg kat aku walaupun dia cha ya nun alif... bg dia, 10k per month tu mmg kacang.. terkejut aku... skrang ni, dia jual at least 400k ke atas harga rumah..cuma kalau ada 100k yang senang2 tu dia ambik...senang2 tu maksudnya senang nak jual... cuma dia cakap, dalam bidang ni kena buat secara proper... jgn dengan cakap saje... kena ada black & white... mmg banyak jugak dia berpesan itu ini kepada aku... aku mmg repect dia nie.. dia tak kedekut ilmu.. mmg la dalam sejam tak sempat nak bersembang banyak menda... tapi at least aku dapat apa yg aku tahu sblm nie... ada beberapa perkara yg aku tak buat, dia buat... then aku boleh apply apa yg dia buat dalam kerjaya aku yang setahun jagung ni... banyak lagi aku perlu belajar.. insyaAllah, aku akan cuba improve aku nyer knowledge step by step... alhamdulillah skrang ni aku nyer sale utk sub sale and auction sampai awal bulan 3 semakin meningkat...aku harap ia akan terus berterusan dan meningkat dari hari ke hari....syukur pada Allah.... kawan2 blog banyak menyokong dari moral dan juga pandangan yang bernas2... aku amat berterima kasih kepada sokongan semua....

smlm time aku tgk buletin utama, ada tulisan bawah tu tulis maybank naikan BLR.. dalam hati aku, ni sah sah la sbb kes OPR nie... ye la, OPR di naikkan so BLR dan BFR di naikkan... hari ni aku jumpa dengan banker... sembang2 then aku tanya la pasal BLR ni... dia pun cakp kat aku... ko tak tahu ke, CIMB pun naikkan BLR hari ni... ye ker... cuma yg paling rendah skrang ni Affin je... ye ker.. errrm, makin tinggi la installment bulanan lepas nie... tak per, naik sikit jer... hehehe... masih lagi bawah 6.0... sejak kebelakangan ni, aku banyak dapat client utk buat gov loan... so, diorg still dapat 4%... kira ok la tu kan... aku pun kalau dapat gov loan mmg aku apply.. murah tu... hari ni, mmg banyak menda aku nak citer, tapi rasa geram utk bercerita... salah satu nyer kisah lawyer... betapa naif nyer lawyer C ni... ni layer cha ya nun aliff... my client jual rumah pakai lawyer malay then pembeli pakai lawyer C ni... lawyer ni aku tak tahu la lawyer baru belaja ke, lawyer yg tak reti bahasa SnP ke apa, bila dah SnP dah pair maksudnya kedua2 lawyer dah bersetuju, so pembeli dah sign kat SnP di pejabat lawyer C... lawyer ni tak nak bagi SnP tu kepada lawyer malay unless lawyer malay ni bg kat dia statement akaun penjual... lawyer C ni nak tahu berapa lagi hutang yg ada.... tadi sbb benda ni dekat sebulan duk main ting tong... aku call lawyer C ni.. aku tanya buat apa u nk tahu? itu masalah vendor.. dia kena top up, dia kena hutang ke... apa masalah u nak tahu semua tu? u as perchaser lawyer siapkan SnP then pass to our lawyer... itu hutang tak der efffect pada u punya customer pun.... mmg aku geram giler... aku tengah cakap dia putuskan talian... bila aku call lagi tak angkat dah... padan muke... bukan sekali dua aku uruskan benda gini.. malah lawyer aku pun cakap, ni 1st time dia dapat lawyer gini... alasan nak protect client...apa kesan nyer kalau penjual hutang banyak2 pun... kalau dia kena top up, mmg tak der kaitan pun dengan pembeli.. pembeli just bayar duit yang di beli dan penjual akan settlekan hutang dengan bank... so apa masalah nyer? aku tak tahu la lawyer ni, mmg aku geram... ingt kita ni apa, senang2 je nak main2... dia yg melambatkan proses... benda yg senang jadi susah... luah perasaan plak aku...ekekekeke... ingt lelong, jom2lelong....okeh...

p/s : ingin jual/sewa rumah....hubungi Farhan - 019-3623578

FARHAN
019.362 3578


-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..


No comments: