Monday, March 1, 2010

Cerita Minggu Lepas.......

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

alhamdulillah, minggu lepas punya citer ada la aku bersama rakan ke lelongan Ehsan... rumah kat PD then aku ingt mmg boleh menang dengan selesa la kan sbb jauh dan hari bekerja plak tu... sekali pegi register ada 3 org pembida la... aduhhh... member aku dah set target, dia rasa mcm tak lepas je nie.. tak per, kita cuba dulu aku cakap... then bila tiba masa nyer, mmg betul la kurang bernasib baik.. tak per la, byk lagi property lain kan... then kitaorg minum kat kedai mamak kat bawah tu... banyak kitaorg bercerita... cerita pasal lelong, pasal hartanah, pasal projek dan sebagainya... sampai aku pun lupa hari tu apa yg dibincangkan..hehehe... actually, member aku dah ada 2 resort yang akan dibuka untuk sesapa nak holiday on weekend or weekdays or anytime laaa.... hehehe... aku tak sempat nak melawat ke resort beliau sbb kekangan masa... insyaAllah dalam masa yang terdekat, aku akan ke sana, insyaAllah...

minggu lepas jugak aku dah berjaya sewakan sebuah rumah kedai di tingkat 3 - atas sekali di kajang... aku mmg rasa susah nak sewakan tapi aku cuba dan berjaya...hehehe... syukur pada Allah... mmg penat jugak aku berulang alik ke rumah tersebut, tapi ada la cara mcm mana nk buat marketing...ala, mudah.my kan ada...salah satu cara la kan... dan tuan punya rumah pun hepi pasal sewaan tu... tu la yg aku suka... bila owner gembira, puas hati aku sbb selama aku bekerja utk cari tenant, akhirnye berjaya... syukur...

minggu lepas jugak ada satu kes rumah sub sales... ini bagi aku kes yang sama utk kali ke 2...kisah nyer begini, ada owner ni nk jual rumah.. mmg harga dia letak agak tinggi jugak tapi aku tak kisah...aku cuba jugak untuk jual... then ada buyer beli rumah tersebut... siap dah bayar deposit dan buyer ni pun dah push lawyer dia utk buat draf SnP... thennn... owner call me, farhan, i need ur advice... kenapa? saya nak cancel jual rumah tu pada si A kerana ada offer lebih baik dari si B... whaatt??? aku pun cakap la kat dia, cuba tengok Letter of Purchase yang dah tanda tangan tu... kalau owner cancel, owner kena bayar 2x ganda kepda pembeli... let say kalau dah bayar Rm1k, owner kena bayar balik Rm2k.. kalau rumah tu harga 300k, deposit 10k, owner kena bayar balik 20k...woww...banyak tu... then aku advise owner tu dgn sebaik mungkin... bila aku cakap itu ini, then dia faham... aku bukan cakap apa pun, apa yg si B offer tu mmg la tinggi, tapi bila tolak tambah, lebih kurang je kalau dia terima si A tu... kalau dia terima si B, masa dah confirm akan ambik masa panjang, dan banyak lagi la... so aku just nak advice, fikir betul2 dulu sebelum nk jual rumah... perkaran paling penting kalau nak jual rumah ialah price... ini yang perlu di tekankan... dan fikir betul2 kalau nak jual k....

hari sabtu lepas, aku full appointment... dari pagi sampai la malam... kul 10 pagi aku di gombak sbb repair pam toilet... habis je repair, pam toilet satu lagi plak rosak... aduhai... hari tu tak de la rosak.. mmg aku tak sempat nak repair sbb aku kena ke puchong plak.. sebelum tu, sempat jugak la aku borak2 dgn tenant tu... at least kita kena gak sembang2... citer selain dari apa yg kita buat... hehe... gelak tawa jugak la aku sembang dgn dia nie.. muke je nampak serius... tapi boleh tahan gak la... PRO-peg perhubungan awam la katakan... then kul 12 aku sampai di puchong... kali ni member aku dari jauhhhhhh datang utk beli rumah ni... kawan aku ni dari pahang... aku mmg dah janji kul 12 kat sana... kitaorg akan jumpa sorg agent ni.. dia akan tunjukkan rumah yg member aku nak beli tu... sblm tu aku siap2 cakap kat member aku tu, jgn ckap aku ni agent jugak... bila dah tunjuk rumah tu, kitaorg minum kat bawah condo tu... sembang2 dan member aku ni dah nak bayar dah deposit, tapiiiii bila check dokuman tak der SnP... mana boleh bagi deposit... SnP tu wajib ada... yg ada cuma DMC je... aku advice, mana boleh... so, deposit tak bagi hari tu... tapi, member aku dah tengok rumah dan dia berpuas hati... lepas ni, insyaAllah kalau dah ada SnP proses seterusnya akan berjalan dengan lancar... kat puchong sampai kul 1.45ptg... aku dah janji dgn banker aku kul 2 kat sungai long... aduh, aku tepon siap2 sbb aku tak sempat sampai kul 2... aku pecut, sampai di sg long kul 2.25 ptg... ada rumah bungalow untuk dijual di sana... so, aku sampai sana mintak sori kat semua then baru la aku masuk rumah tu utk ambik gambar... aku ada upload kat jom2jual... kemudian kul 5 ptg aku dah janji dgn owner kat shah alam... ini bukan apa, utk ambik kunci rumah utk di sewa.. ingt nak jumpa kejap je, tapi berlanjutan sampai 30 minit... bukan apa, dia mintak pandangan dan juga cara2 nak masuk lelong... aku tahu bukan semua info boleh bagi dalam masa tersebut, cuma at least aku dah beri sedikit info yang mana penting.. apa2 pun, boleh email aku untuk maklumat lanjut... then aku balik rest kat jalann kuching... kemudian kul 8 mlm, aku ada TT kat sri gombak... ni lagi sorg, org dari t'ganu tu... jauhhh tu... sembang2 pasal lelong, pasal negara, pasal peniaga ...ceewahhh... dia ni very humble.. nampak je mcm tu, tapi tauke tu beb... aku suka kata2 dia ni, kita tak boleh nak copy org lain, be urself... bukan apa, tengok org buat bisnes internet, beribu seminggu...seminggu bukan sebulan... so, itu mungkin rezeki dia... kalau kita copy buat mcm dia, kita dapat benda yg sama ke? entah la, bagi aku..kalau aku tak suka, aku tak minat, mungkin ia kurang berkesan... itu aku, mungkin org lain, lain plak caranya... sampai rumah kul 11.15mlm... mmg rasa amat penat tapi puas hati sbb aku suka buat keje gini...hehehehe...

hari ahad gi condo en k, tapi ada padlock plak... en k tak bagi kunci padlock... aduhai, tak dapat masuk rumah en k... tenant lain kali plak kena datang... biasala org keje kan.. masa agak terbatas...insyaAllah lain kali k... last cerita aku utk kali ni.... cerita ini untuk aku khasnya, but aku kongsi untuk pembaca jom2lelong...aku coretkan kerana aku selalu alpa dan sama2 utk saling mengingati...'Kemahiran Datang Dari Usaha Yang Gigih'..Kata seorg falsafah, "Utk memulakan, itulah yang sukar","Perjalanan yang beratus-ratus batu itu mulanya dari langkah pertama."... di sini kita faham bahawa tidak ada manusia yang lahir2 je terus pandai, mahir dalam sesuatu bidang tetapi ia datang dari kerajinan mengetahui dan ketekunan bekerja. cita2 yang tidak dilaksanakan dengan usaha samalah dengan berangan2.. utk mencapai cita2, seseorg itu perlulah berusaha gigih dan jiwa mesti tenang.. kesunyian dan kedamaian tidak akan membantu 100% sekiranya ketenangan dalam diri tak der..utk ketenangan diri adalah dengan membersihkan diri terlebih dulu.. pembersihan diri adalah dengan menyucikan hati. sucikan hati dengan berbuat baik, buangkan sangkaan2 buruk dan tenangkan diri dengan memandang pada kebaikan.. selain itu, diri mesti rajin mengerjakan ibadat kepada Tuhan kerana jiwa akan menjadi tenang, lapang, bersih apabila kita menyembah Tuhan dan mengingatiNya.. Setelah kita berusaha, mohonlah keizinan Tuhan supaya di beri kejayaan dan bertawakallah. hanya Tuhan yang menentukan segala-galanya..ingt lelong, jom2lelong....okeh...


Puchong Intan For Sale







Bungalow @ Sg Long For sale





p/s : ingin jual/sewa rumah....hubungi Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578


-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..


3 comments:

tunbegia said...

nice stori bro, haku follow saja,

salamm,

Anonymous said...

salam farhan,
angan2 campur usaha tangga kejayaan.. pelan2 kayuh, projek pasti berjaya!! ;))

Jom2Lelong said...

re tunbegia : tq follow my blog and comment...

re Anonymous : betul tu... ni pun tgh bertatih naik basikal.. baru nak belajar kayuh...hehe