Monday, June 21, 2010

2 weeks time - kerja oh kerja...

Salam sejahtera buat pembaca budiman,

alhamdulillah, setelah 2 minggu mengejar itu ini, pusing sana sini, membayar dan membeli, berpindah randah dengan penuh ketekunan dan berperang dengan pihak2 yang berkaitan akhirnya internet dah dapat kat umah aku.... letih berperang dengan pihak telco... almost 3 minggu baru dapat connection... tu pun setelah aku report di 100 dan helpdesk... letih sungguh rasa satu penantian ni... byk kerja tergendala... nak buat mcm mana kan... sabar je la kita sebagai pengguna... 2 minggu ni byk cerita aku nk berkongsi dengan pembaca blog aku... 2 minggu ni aku pun rasa kurang senang sbb tak der internet... nk mencari internet pun kena ke tempat2 tertentu... ala kedai mamak pun boleh skrang ni... minum air segelas, duk la dalam 2 jam... hehehe...

cite minggu lepas aku byk buat survey pasal rumah auction... ada la 2 3 tempat yg aku pun tak penah sampai... siap aku sesat, berhujan... naik motor biasa la tu... kalau hujan pakai la baju hujan, sesat naik je atas divider tu... kalau yg rendah la, kalau yg tinggi2 jgn nak cari pasal... yg penting isi minyak full tank... so senang la nak mencari... so tempat2 yg aku buat survey ni market utk sewaan yg best sangat2... mmg ada rumah flat, medium cost, tapi sewa mmg boleh cover installment dan juga dapat lebih duit lagi... best2... oleh kerana minggu lepas aku tak dapat nak attand action, kawan aku handle bagi pihak aku... auction hari sabtu kan, mmg ramai org dan client aku kurang bernasib baik... tak pe la, nk buat mcm mana kan... mungkin belum rezki rumah lelong lagi.. so kita cuba lain kali pulak ok...

minggu lepas gak aku balik kg... ada kenduri kesyukuran anak sedara aku... sebelum balik, aku settlekan kerja aku yg tertangguh... then bertolak balik lepas asar... ni la kali pertama aku balik kg lepas asar... aku harap tak jem la kan.. nk sampai sebelum tengah malam...perjalanan jauh mmg penat, tapi kena ada semangat la memandu dan berhati2... so sampai la kg dalam kul 12 tgh mlm... huhuhu.. tu pun lambat sbb malam bermain potong memotong dengan lori... takut gak la.. nak potong lori punya la panjang... huhuhu... lawak aku kat kat kg ni ialah pasal kambing... aduhai... kambing ni... kambing pagi2 dah ambik kat kandang jiran umah aku... bawak la balik rumah... so ikat kat tiang rumah... dalam kul 12 mcm tu, bila pegi tengok kambing, time tu la tali terputus... lari 100meter aku mengejar kambing ni...

hahahaha... kambing ni lari... aku ingtkan lari masuk semak je apa.. dia lari balik kandang dia balik... ingt lagi kandang dia ni... buat penat aku je kejar... hahaha... lepas jumaat, aku tak dapat nk sembelih kambing ni sbb aku ada appointment dengan member di bandar... huhuhu.. kat kg sempat lagi buat appointment... aku balik malam... huhuhu... kambing dah settle dan siap untuk masak bagi kenduri pagi esok...

alhamdulillah kenduri berjalan dengan lancar dengan sanak saudara datang ke rumah... time ni la nk berkumpul selain hari raya... mmg best jugak la bertanya itu ini... penat tak yah cerita la kan buat kenduri..huhuhu... sampai mlm org datang... habis gak semua lauk pauk yg di masak... esok nyer, aku berjalan2 ke bandar untuk shoping skit sblm balik kL.. sesambil tu pegi tengok tanah yg nk di jual... ambik gambar semua...

minggu lepas aku dapat beberapa news yg mengembirakan hati aku ni... aku apply utk further study dan resultnya aku berjaya... hepi nyer... dan ada la 2 3 benda lagi... tp tu biar la rahsia dulu... so alhamdulillah, 19hb aku dah register untuk sambung belajar... sblm ni aku belajar dalam bidang lain, ni plak aku sambung dalam bidang lain... kontra yg amat.. tapi aku harap aku dapat la berjaya dalam pelajaran aku nih... insyaAllah... bagi aku, tiada istilah terlambat dalam menuntut ilmu... tak kira kita tua atau muda, ilmu itu perlu la di cari... aku sblm ni tidak terfikir untuk sambung belajar, tapi dengan kesempatan yg ada ni, aku nk gak sambung belaja... sbb time table waktu malam je belaja... so, siang hari boleh buat kerja spt biasa... lagi pun, belaja 3 hari je seminggu...

so 19hb lepas pagi2 lagi aku ke ipta tersebut utk aku register... selesai register, aku ke seputeh... ada barang hotel nk jual, so aku pegi la tengok kot2 ada yg cantik2 nk beli... sbb hotel ni nak tutup... mmg murah giler... mattres king rm100 je... ok la kan, terpakai punya... aku nak letak kat rumah aku sblm ni... sbb dah kosong, so ingt nk fully furnish kan.. tu la beli yg murah2 je..

kul 1.30 je aku aku gerak ke ampang poing.... hari tu tanggal 19 June 2010, hari ni mmg tak dapat aku nak lupa... ini kali pertama aku deal dengan org besar... dia ni vice president sebuah syarikat telekomunikasi terkenal di malaysia ni.. very humble person... nice guy and young... pertemuan ni di atur beberapa kali... sbb kesibukan vp ni, terpaksa di tunda jugak beberapa kali sejak 3 minggu lepas... then, pada 19 june, pertemuan di atur di hotel, kemudian di tukar ke kedai, dan akhir sekali berjumpa di kopitiam depan ampang puteri.. partner aku sampai dalam kul 2, aku plak sampai dalam 2.15... pertemuan kul 3 ptg... kul 2.35 kawan kepada vp sampai... so kitaorg sembang2 dulu... aku time ni mmg berdebar giler dah... byk menda dah bermain dalam kepala aku ni... aku takut buyer tak datang, mampus la kena dengan vp nanti... tambahan plak ada beberapa dokumen yg belum prepare lagi dari side buyer... aku call buyer, dia on da way kat highway... so aku lega skit... jgn sampai vp sampai, buyer belum sampai sudah... kalau tak mmg tak manis mcm tu... kul 3.10 aku call buyer, nasib baik dia baru je masuk kat kopitiam tu... lega aku... so vp sampai pun tak der masalah la...tak sampai 5 minit, vp sampai... sempoi nak mampos... aku ni dah la pakai kemeja, dia pakai shirt je... lepas main golf katanya... huhhuhu...

so sembang la, duk sembang kosong aje dah sejam... then baru la masuk topik yg betul2 nak di bincangkan... ni la perkara yg aku tak dapat nk jawab... kalau buyer tanya aku sekali pun, susah aku nk jawab dari segi sejarah, reason to sell, roi dan pelbagai isu yg menyentuh beberapa perkara yg agak sensitif.. so, vp dapat jawab dengan sempurna... lega aku... mmg diorg ni speaking habis la... aku pun celah mana yg boleh celah je la... tapi aku banyak diam sbb cara diorg bercakap mmg very impress giler... sbb ni kali pertama aku deal dgn vp dan juga buyer yg hebat2... time is money... dari kul 3.15 kitaorg bincang, sampai la habis kul 5.30... dekat 2 jam lebih... pasal hartanah ni, ada term and condition yg perlu di patuhi dari side buyer mahupun seller.. ia bukan mcm beli rumah biasa... kalau beli rumah biasa, kita gunakan 3+1 untuk bayaran rumah tu... tapi untuk hartanah ni, ada beberapa pilihan dengan 5+1 atau 6+1 dengan menggunakan loan, cash atau instrument atau menggunakan pembiayaan yang di fikirkan boleh dari pihak seller... penjualan dan pembelian ni mmg agak ketat sedikit.. pembelian jugak tidak boleh nama persendirian atau nama company luar negara.. mesti nama company dalam malaysia dan ia wujud masih aktif sama ada di bursa atau dalam pasaran yg di buat... sbb sblm, vp ni cakap ada buyer dari australia, uae dan juga beberapa negara yg cuba membeli tapi guna nama company sana, so mmg BOD tak bagi... ye la, kalau pakai nama sana, of couse la duit pun duk negara sana... so nak transfer masuk sini kena lalui bank negara dulu.. kalau tak lepas mcm mana... so prosedur banyak, so masa pun akan jadi panjang... LOI kena company yg buat bukan lawyer yg buat... sbb kalau lawyer buat, pihak seller tak akan terima... ketat kan... huhu....

yg paling best part dlm perbincangan ni, buyer siap cakap lagi, di hartanah tu terdapat kawan dia dalam management.. tapi bila aku sebut hartanah tu, dia mcm terkejut, mcm mana kawan dia tak tahu hartanah tu nk di jual... so suprise... vp ni cakap, mmg pihak management tak tahu hartanah tu nk jual.. hanya beberapa org sahaja yg tahu... imagine la, kalau management tahu, mesti moral diorg akan down... kenapa la nk jual... so mungkin diorg akan tukar keje ke, apa ke kan... sbb tu la kebanyak deal yg besar2, dah nak tukar je baru umum... mcm mines resort kat balakong tu, dah tukar owner baru umum kat tv... so, untuk cari org yg tahu tu kena la ada network... alhamdulillah, so far network2 aku membantu dalam urusan ni... terima kasih kawan2... vp ni seorg yg agak aktif dalam property.. lepas sejam bercerita, baru la dia bukak cerita beberapa prime land di golden triangle nak di jual dengan harga tak kurang RM1800/sqft.... ada jugak bungalow bersama tanah nk jual jugak... so banyak benda yg aku tahu dan belajar pada hari tersebut... aku byk memerhati vp dan juga buyer ni bercakap, vp ni byk menggunkan psikologi untuk win-win situation untuk pihak seller, buyer dan juga agent... untuk hartanah ni, aku ada team utk mencari buyer.. so, utk pembahagian komisyen perlu la di buat dengan penuh telus... buyer masih lagi hairan mcm mana aku boleh contact dia sedangkan dia dah quit dalam industri ni almost 3 years... time bincang tu la dia tanya aku, dan aku jawab aku buat sedikit reseach... mmg betul, aku buat sedikit research...

dalam masa 2 jam ni jugak, pelbagai isu yg di bincangkan... ye la, berbincang secara santai... kadang masuk isu hartanah dan ke isu lain, masuk balik... mcm tu la.. baru la aku tahu mcm mana nk handle dengan kalau discuss dengan org besar2 ni... hari tu, aku tak lalu nk makan nasi... sampai la habis discuss, baru la terasa lapar... hahahaha... lawak betul.. begitu jugak dengan partner aku ni... dia pun sama... walaupun deal ni belum lagi di muktamadkan, tapi aku puas hati kerana perbincangan tu menunjukkan aliran +ve untuk kedua2 belah pihak... aku tak tahu mcm mana nk tulis, tapi mmg aku rasa puas hati sangat... aku dapat ilmu, pengalaman dan juga berkenalan dengan org besar2 ni... bisness card mmg aku bawak.. rugi la kalau tak bagi kat diorg tu... hehehehe... tu la jugak adalah network di masa depan.. mana la tahu kan... lega sudah, so minggu ni aku menunggu feedback dari pihak buyer... ni 1st step... then 2nd step, seller akan reply buyer dengan apa yg di persetujui oleh BOD seller... so nanti, akan ada la keputusan mcm mana dalam 3rd step... aku berharap dan berdoa agar perjalanan transaksi ni akan berjalan dengan lancar dan berjaya nanti...insyaAllah.. kita hanya berusaha, bertawakal dan Allah akan makbulkan... amin..

entry kali ni agak panjang sedikit... maklum la banyak benda yg cite...hehehe... aku hanya menulis pengalaman yg aku lalui... tidak terdetik pun untuk aku nk menunjuk2 dengan apa yg aku buat... aku masih lagi belaja dalam dunia hartanah ni... aku cuba untuk berkongsi dengan org lain supaya dapat di manfaatkan bersama... insyaAllah... ingt lelong, jom2lelong...okeh...


p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>
>
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

2 comments:

en_me said...

usaha tangga kejayaan bro.. ehehe

Jom2Lelong said...

re en_me : betul..sokongg...