Tuesday, September 8, 2009

Beringat Sebelum Kena. . . .

Salam sejahtera buat pembaca yang setia dan budiman,

bulan ramadan yang tiba ini banyak memberi pengajaran dan keinsafan kepada aku... kesabaran dan juga ketabahan yang mendalam adalah kunci ketenangan... baru2 ni hp=handphone aku sudah sampai masa utk bersara...aduhhh...tak cakap kat aku plak tu...hp mana leh ckappp....hahaha...kalau cakap senang la kan... satu hari, aku terlambat charge hp kesayangan aku... ala, dalam setengah hari je.. bila charge balik, terus tak leh nk on... seharian aku cuba on... kalau on jadi restart balik...aduhhh... dah la ada security code nak masuk hp tu... masakkk aku... tetiba ada miracle terjadi petang tu... dari pagi sampai petang then tetiba security code boleh masuk... bila masuk aku terus offkan security code... kemudian terus ia restart...adoiii...ponin aku... dah la no tepon aku tak der back up... dari zaman sekolah, kenalan lelong, kawan kolej, kawan u dan segala contact bank, valuever, kereta...adooiii... nasib baik la hayat hp ni panjangg sikit... aku on je then bukak contact...salin 10 org nama then ia restart balik... ada la aku rasa dekat 50x duk main restart utk salin semua no dalam hp tu... huhuuhu... so korang beringat la sebelum kene...tp skarang dah ada back-up kat celcom kalau tak silap...satu lagi, jgn simpan no tepon dalam phone...simpan dalam memory card atau sim... pengajaran betul... so sekarang aku gi mana2 aku bawak 3 helai kertas A4...kalau tak tahu no tepon, refer la kat kertas tu...mcm zaman apa ntah... sampai org tepon pun aku WAJIB tanya..sapa nie? hahahha....sori la yea, dah no tak der... satu masalah plak lepas ni nk masukkan no dalam tepon.... ni yg aku malas nak buat...hahahahha....tp, kene buat gak sbb no tepon ni penting in case kalau ada apa2... takkan la nak bawah kertas A4 tu selama2...lunyai la nanti...

minggu lepas aku tak der kat kL untuk lelongan di hotel equotorial... tp aku memantau dari jauhhhh... persaingan yang amat sengit utk rumah di shah alam... sorg client jom2lelong mengambil peluang utk bid ada hari tersebut... aku just bg advise pada dia utk bid sampai market price je...dont more than that... tp mmg melampau giler bid hari tu... MV 90k je, tp melampau gi sampai 120k kalau tak silap.... my client mmg tak mudah berputus asa... nanti nk masuk lagi... kali ni, aku sendiri yg akan handle,insyaALLAH... persaingan dalam bidang hartanah lelong ni makin hari makin sengit... makin hari makin ligat org mencari client... ramai yang ada regular customer dan ada juga yang ada sekali sahaja then terus cari org lain.. kalau la org tu 1st timer, kita should give them explaination very details about the auction... plzz do not cheating them... ada ada satu kes ni, oleh kerana dia ni cakap dia 1st time nk masuk bid, then dia cancel nak masuk atas bb tertentu, agent ni cakap mana boleh gitu sbb dia dah register dgn bank. DANNN paling aku lucu dia cakap dia dah reserved lawyer dan bank utk buat loan.... aduhhhhhhhhh.... apa menda nie... boleh plak main reserved2... menang pun tak lagi....tak penah aku dengar la menda mcm nie... so aku nk nasihatkan kepada pembaca blog aku dan rakan2, cuba cari sedikit knowledge dalam apa jua yg kita nak ceburi... at least basic... tak kira la dalam bidang hartanah ke, bidang perniagaan ke, nk beli kereta ke, nk buat MLM ke... apa jua... kene ada knowledge.. jgn bg org cuba memperbodohkan kita... dalam internet ni, banyak souce yang kita boleh dapat... tanya je GOOGLE tu... insyaALLAH ada jawapan... tak pun, tanya kawan2 yang lebih berpengalaman atau sedara mara... research dulu sikit... at least kita tahu apa yang kita akan lakukan...once ada masalah, kita tahu mcm mana nk counter... dalam setiap perkara, ada org yg boleh kita harapkan tetapi ada juga yg kita perlu waspada... justeru, kita perlu berhati2 dalam menapak langkah kita... supaya langkah kita tidak terpijak kaca mahupun jatuh longkang.. beringat sebelum kene k...

awal bulan ni aku sempat menyiapkan satu rumah..rumah ni aku dah jual beberapa bulan lalu... so sbb dah nk complete, so aku janji nk masukkan kipas dan lampu.. so aku bekerja keras la utk buat menda2 nie...sbb org baru dah nak masuk ke dalam rumah ni dalam bulan september ni... semua dah ok, cuma aku tak on lagi air..sbb tak der org duduk biar je la terkunci air tu... utk auction aku ada 3 4 property under aku utk minggu nie... alhamdulillah.... by da way, no promote sikit, kalau ada sesiapa nk jual rumah boleh contact aku... kalau nk rekomen ke kawan2, sedara2 amat di galakkan... insyaALLAH, komisyen utk introducer ada nanti...aku juga ada update list sampai 18 September... so kalau ada rumah berkenan, boleh register then aku uruskan...okeh.



- prepare sebelum buat keje atas......


-mentyiapkan kerja bahagian atas




FARHAN

019.362 3578
jom2lelong@yahoo.com.my
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli-
-jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

No comments: