Saturday, March 7, 2009

Hati2 Dengan Resort & Service Apartment

Shock!!! mmg aku shock giler... huhuhu.... al kisah nyer begini, dalam seminggu dua ni aku mmg sibuk betul dengan aktiviti wajib aku untuk kursus yang aku sedang attend. memandangkan aku belum lagi menghabiskan kursus tersebut, aku buat je la apa yang kene buat dalam kursus tu.. dalam masa sibuk ni jugak lah aku, celahkan masa aku dengan beberapa info tentang rumah, pinjaman dan juga isu hartanah yang terkini juga tentang isu ekonomi yang sedang berlaku. Minggu lepas aku sempat berjumpa dengan kawan aku yang keje kat cimb. sebelum ni pun, 2 rumah yang aku beli guna member aku ni jugak. so aku sembang2 kosong la sambil minum air di cafe tempat dia keje.... sedap jugak air org belanje nie kan... hahahaha....

sembang la aku dengan dia nie... aku pun cerita la kat dia aku nak beli TBR....-tiara beach resot-.. dia dengan selamba cakap kat aku 'aku bagi ko max loan 75%'..... aku cakap la, aku nak 90%... ye la aku beli rumah sebelum ni semua 90%... aku ingt mamat ni bergurau dengan aku... dia cakap mana boleh, polisi bank bagi 75% je... terkejut beruk aku... dah la ari tu aku siap masuk bid tapi kalah kan.. termenung aku sekejap.... then lepas sembang2 aku follow dia masuk ofis tengok pasal 75% tu.... tersentak aku kejap....

ni utk cimb SAHAJA : 75% untuk resort dan service apartment. so sapa2 cadang nak beli mana2 resort, cimb membiayai hanya 75% SAHAJA. so selebihnya kene bayar sendiri. contohnya, harga resort 100k, 25k kita kene bayar sendiri dan bank bagi 75k sahaja loan. ini kerana, resort dan service apartment ni adalah investment property, so bank mengambil jalan selamat daripada kerugian dengan memberi pinjaman hanya 75% sahaja. begitu juga dengan tanah. kalau tanah status pertanian, bank (cimb) hanya beri 55% sahaja loan. aku mati2 sebelum ni ingt bank bagi 90% loan.... kalaulah aku menang ari tu, bergolak gadai aku dibuat nyer... hehehe.... tp insyaALLAH kalau kita nak sesuatu tu, mesti ada cara... dan kita kene cari cara itu dengan bersungguh2 dan tak kenal erti putus asa. kita kene tempuhi sesuatu yang kita nak, then kita cari solution. kalau sebelum kita tempuhi sesuatu tu kita dah berputus asa dan mengaku kalah, nampak nyer kita kalah sebelum berjuang... huhuhuhu.. banyak menda sangat aku nk coret kat sini, tp masa amat terhad skrang nie... lagi pun aku ada banyak keje sikit nk buat.... tak per lah ada info dan masa aku akan sentiasa coretkan untuk keuntungan pembaca blog ini...

seminggu dua ni aku sibuk sikit. to ady, aku mintak sori banyak2 tak jumpe2 aku dengan ko.. lepas aku tak bz, ko plak bz... tak per, nanti kita jumpe nanti yea... so, sapa2 nak rumah lelong, meh aku carikan..okeh

No comments: