Wednesday, July 14, 2010

Exam + BLR naik lagi....

Salam sejahtera buat pembaca yang budiman,

alhamdulillah, dapat lagi aku menaip sepatah dua... aku rasa kepenatan belum lagi hilang sbb travel yang jauh... penat masih di rasai... minggu lepas selesai sudah exam real estate... aku dan beberapa rakan dari agensi ambik exam ni... aku mmg tak prepare... kalau ada yg lulus tu bonus la untuk aku.... org2 'kita' boleh di bilang dengan jari... aku pun tak tahu la kenapa benda ni terjadi.. tiap2 tahun ia berlaku... nampak nyer kesedaran belum lagi terbina... tak per, kita cuba gerakkan usaha untuk meningkatkan penglibatan org2 kita dalam industri hartanah yang berlesen... mmg terlalu banyak faedah kalau ada lesen... korang boleh la search untuk cari pasal ni... salah satu nyer, korang boleh dapatkan komisyen 100%... mmg sedap habissss....

minggu lepas, habis je exam aku terus ke pantai timur... mula2 ke kelantan untuk 2 hari then ke terengganu sehari... salah satu nyer mmg ada keje, tapi sesambil makan angin la kan... bila banyak berjalan ni, aku mmg suka tengok keadaan di negeri org berbanding duk di kuala lumpur.. apa beza? apa yg boleh kita tingkatkan atau membuat inovasi perkara yg dah ada supaya ia menjadi lebih menarik... cuba kita tengok, Facebook... sebelum ni dah ada dah myspace, friendster...tapi kenapa bila Facebook muncul ia terus menjadi satu pilihan untuk orang ramai... ia cuma inovasikan benda yg dah ada kepada satu pendekatan yang lebih mudah dan segar... ini just idea yg aku berkongsi untuk sama2....mungkin korang boleh kembangkan lagi idea2 yg lagi bagus...

satu hari dua ni aku byk settlekan pasal TA dan juga ada new client for the new property to handle... huhuhu.. so far alhamdulillah la... aku seronok dengan benda2 ni.. tambahan plak, cuma masa kadang2 terbatas sangat2... tambahan plak aku menuntut ilmu skit skrang ni... so masa aku sikit terbatas... tapi so far, kerjaya aku dengan masa belajar aku tak clash... keje sendiri kan... pandai2 la aturkan... aku bukan apa, sambung belajar sbb byk menda yg aku cari... 1st mmg ilmu yg aku cari.. 2nd kawan2 yg sama bidang dengan aku... so skrang ni aku bersyukur sbb kawan2 mmg satu bidang cuma sub yg berbeza... ada yg REIT, ada yg developer, ada yg consultant, valuer dan sebagainya... mmg best sangat2... so far aku enjoy....

ingin berkongsi dengan pembaca aku.... hartanah tahun ni yg paling tinggi transaksi ialah penjualan sebuah rumah dulplex 14,300 sqft di Binjai Condo dengan harga RM38juta telah di jual... info dari kawan2, buyer ni adalah di antara 10org yang terkaya di dunia... so no wonder la dia boleh beli dengan harga tu... byk la comment2 dari blog mahupun forum pasal ni... so boleh la search kalau nak tahu dengan lebih lanjut pasal ni... transaksi jualan rumah aku pada bulan lepas jugak amat memberangsangkan... seronok gak la bulan lepas... salah satu ceritanya pasal sebuah rumah... owner dia enZ.. dia ni sempoi dan selamba... 1st time aku jumpa dia bincang pasal nak jual rumah tu, dia siap cakap lagi... farhan, i nak rumah ni harga ni... yg lebih u ambik... pergghh... mmg best la.. kalau ada 10 owner mcm ni... sedap betul buat property ni... tapi jarang2 la aku dapat kes-kes gini... walaupun tak dapat kes gitu, tapi sales alhamdulillah la...

akhir bulan jun lalu OPR naik... so secara tak langsung BLR pun nak naik la tu... so awal bulan julai, BLR pun naik la... kepada 6.05... huhuhu.. berapa kali dah tahun ni BLR naik.. aku pun tak ingt dah... tapi yg pasti mungkin ada akan naik lagi... apa rasional nyer aku tak pasti... yg pasti, kalau BLR naik, org akan berfikir 2 3 kali untuk meminjam... aduhai...tapi untuk auction aku rasa mcm sama je... naik ke, turun ke, ada je org beli rumah auction... untuk sub sales plak, org akan sentiasa beli dan jual.. mungkin ada sbb org nak pakai duit, ada org nak kurangkan commitment, ada org nak buat benda yg kita tak tahu tujuan... mungkin sesetengah org, time BLR naik ni satu masa untuk berehat, tapi untuk segelintir org, inilah peluang untuk meminjam... tengok la kepada keperluan masing2...

pasal exam 2 minggu lepas.... kat bawah ni ada sekeping 2 gambar tentang exam hari tu... mcm aku tulis kat facebook, hari last exam aku jumpa dengan org kanan inspen... diorg tengah buat survey untuk skip exam dengan membuat ganti dengan diploma secara part-time... diploma ni mungkin ambik masa 1 - 11/2 tahun.. tapi ni masih lagi peringkat cadangan... kalau la jadi benda ni, so skip la 2 tahun untuk ambik exam.. kalau 2 tahun, kalau tak lulus jadi bertahun2 la... hehehhe... kita tengok la nanti mcm mana...kalau berjalan dengan lancar, senang la nak ambik lesen lepas ni... insyaAllah....ingt lelong, jom2lelong..okeh








p/s : Ingin Jual @ Sewa rumah...Hubungi Farhan - 019-3623578

p/s : Want to SELL or RENT property, call Farhan - 019-3623578


FARHAN
019.362 3578>
>
-Kenapa Sewa Kalau Boleh Beli--jom2lelong mengalu-alukan comment dari pembaca... Kita bukan sekadar untuk berkongsi ilmu, tetapi untuk menjadi kenalan, rakan dan taulan di masa hadapan...InsyaALLAH..

1 comment:

en_me said...

BLR dah naik.. sakit kanns.. uhuhu